Karin Spaink on Sat, 14 Sep 2002 21:51:02 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Inval van OM in woning Karin Spaink

On 13-9-02 at 16:46, gj kindly wrote:

> Zojuist brengt de lokale Amsterdamse TV zender AT% op haar website het
> volgende nieuws:

> "Inval van OM in woning Karin Spaink

> Het Openbaar Ministerie heeft donderdag een inval gedaan in de woning van
> Karin Spaink in Amsterdam, zo schrijft Het Parool. Spaink is schrijfster en
> columniste van de krant.
> Het OM zou op zoek zijn geweest naar bewijsmiddelen in de zaak tegen de
> Scientology Church. Spaink is een voorvechtster van vrijheid van
> meningsuiting op het internet. Zij raakte een aantal jaar geleden in
> [...]

Het bericht is niet helemaal correct. Het OM had, via
Scientology's advocaten (Nauta Dutilh) klachten gekregen
over mijn lief Zenon Panoussis en _mogelijk_ ook over mij.

Scientology claimde dat vanaf onze computers auteurs-
rechtelijk beschermd materiaal verspreid zou worden. Het
invalteam - zes man sterk: twee agenten in uniform, twee
opsoringsbeambten van Buma/Stemra, twee leden van de
Amsterdamse recherche, divisie Digitale Expertise; de twee
agenten vertrokken nadat ik de andere vier had binnen-
gelaten - heeft Zenon's computer, mijn computer, de
firewall, via een netwerkverbinding ook de server die elders
staat, en tenslotte een rondslingerende harddisk onderzocht
en kon niets vinden dat ook maar enigszins wees op het
verspreiden van teksten.

Het schijnt de eerste keer te zijn dat het OM een inval doet
bij een individu op grond van beschuldigingen van auteurs-
rechtinbreuk op teksten.

'Aardig' detail: toen een journaliste van de Volkskrant het
OM belde voor dertails, zei het OM: "Nou, het was geen inval
hoor, ze heeft ons zelf binnengelaten." Ja wel sodeju...!
Twee agenten erbij, een bevel tot huiszoeking inclusief een
machtiging om de deur open te breken en de computers mee te
nemen... Dat ik meewerkte maakt het niet minder. het was een
bloedserieuze inval en zeker in het begin was ik doodnerveus:
ik had geen flauw idee wat er gaande was.

- K -

--

Has anyone yet said publicly how nice it is to write on
rubber with a ballpoint pen?