Menno Grootveld on Thu, 19 Sep 2002 12:03:02 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Hannah Belliot en haar 'culturelerepresentativiteit'

Dag Josephine,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik denk dat het probleem niet
zozeer zit in het onderscheid tussen links en rechts of tussen amateurkunst
en professionele kunst (want dat is vandaag de dag tot op zekere hoogte
inderdaad volledig 'kunstmatig'), maar in het feit dat politici door het
Fortuyn-effect collectief getraumatiseerd zijn en doodsbang zijn geworden
voor hun kiezers. Dat heeft tot gevolg dat 'links' en 'rechts' elkaar
overschreeuwen als het gaat om zaken waarvan men vermoedt dat die kiezers
zich daar druk over maken, zoals veiligheid, immigratie en ja, helaas, het
cultuurbeleid. Het is gewoon de terreur van de voorheen zwijgende en nu
luidkeels van zijn aanwezigheid blijk gevende meerderheid.
In Rotterdam vertaalt zich dat botweg in grove bezuinigingen op kunst en
cultuur, die linea recta worden doorgesluisd naar 'meer blauw op straat'.
In Amsterdam gaat dat ietsje subtieler en wordt er weer een heel politiek
correct verhaal bijgesleept om uiteindelijk hetzelfde resultaat te bereiken:
een volkomen vervlakte en kaalgeslagen cultuur, overgoten met een
multicultureel sausje.
Als ik Hannah Belliot was zou ik onmiddellijk Chris Dercon bellen om te
vragen of hij per direct Rudi Fuchs als directeur van het Stedelijk Museum
wil opvolgen en of dat beeldje van Hitler de komende vier jaar bij haar op
de werkkamer mag komen staan als waarschuwing welke kant het opgaat als die
meerderheid in alles zijn zin krijgt.