Case Roole on Wed, 25 Sep 2002 13:37:02 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] oorlog, zover nog weg....

On Tuesday 24 September 2002 22:03, H S wrote:
> Hallo nettime,
>
> Nederland nog in slaap gesust door de geruststellende woorden van onze
> president en koningin.. wellicht een kijkje waard: www.antiwar.com; is er
> al een NL equivalent?

De grote waarde van www.antiwar.com is dat het dagelijks een goede selectie
van links naar - wel, 'anti-war' - nieuws- en opinieberichten aanbiedt.
Minpunt is dat alleen links naar engelstalige artikelen worden gegeven. Ik
persoonlijk ben wel benieuwd naar duits- en franstalige artikelen.

Of een nederlandstalige lijst de moeite waard is betwijfel ik. Wie informatie
zoekt - en dus een actieve houding heeft - gaat vast breder op het internet
te rade, bijvoorbeeld via www.antiwar.com. Degenen die vastzitten in de
nederlandse taal zullen eerder naar het journaal kijken dan via een website
artikelen te lezen. Ik kan me wel voorstellen dat journalisten die graag
nederlandstalige artikelen als bron nemen er baat bij kunnen hebben, maar dat
is wel een heel beperkte doelgroep.
Specifiek nederlandse ontwikkelingen worden in het buitenland weinig
weergeven, maar zover ik ons land ken is daar een goede reden voor. Er zullen
er wat kritische artikelen geschreven worden, er zal in de tweede kamer een
beetje tegengesputterd worden en uiteindelijk zal men pal achter onze redders
uit de Tweede Wereldoorlog gaan staan - ongeacht wat de regering van dat land
vijftig jaar later doet -  en zoals gebruikelijk wordt er dan weer een fregat
naar de regio gestuurd.

Affijn, vandaag vond ik via www.antiwar.com een link naar een Australisch
artikel waarin het nieuwe "National Security Strategy" van de VS wordt
ingeleid en in z'n geheel weergegeven. De tekst van de Strategy zelf is al
een paar dagen beschikbaar, maar deze inleiding geeft nog eens aan waarom het
de moeite waard is om deze daadwerkelijk te lezen.

Manifesto for world dictatorship

By Margo Kingston
September 22 2002

Now we know. The Americans have spelt it out in black and white. There will be
a world government, but not one even pretending to be comprised of
representatives of its nation states through the United Nations. The United
States will rule, and not according to painstakingly developed international
law and norms, but by what is in its interests.

In declaring itself dictator of the world, The United States will have no
accountability to non-United States citizens. It will bomb who it likes when
it likes, and change regimes when and as it sees fit, it will not be subject
to investigations for war crimes, for torture, or for breaches of fundamental
human rights.

When it asks the United Nations to move against Iraq, it is not demanding
agreement to a strong case for action. It now admits it has no evidence that
Iraq is preapring to use weapons of mass destruction against any other
country. The Americans have stopped pretending, and now demand outright
capitulation to its hegemony. The world will be policed in American
interests. Full stop.

So now American history screams from background discussion to the forefront of
debate. The Americans - despite their promises to be a benevolent
dictatorship, do not aim to build, stabilise, and promote democracies. They
aim to impose puppets, and agree to Faustian deals which brutalise and
disempower citizens. They pay no heed to the disastrous results of such
dictatorships when imposed in the past.

(...)