Leon Kuunders on Sun, 10 Nov 2002 17:38:11 +0100 (CET)

[Nettime-nl] column: cvib ojee!

  via www.security.nl

  ###

  "Met z'n vieren gaan ze zich helemaal toeleggen op de
  internetjournalistiek: Frans Straver, Peter Olsthoorn, Hans Postma en
  Theo Hylkema. Hun nieuwe bedrijf Entopic gaat producties verkopen aan
  bedrijven die daarmee hun website willen opfleuren. Ook willen ze
  discussies entameren met lezers. En anderszins gaan experimenteren."

  Vreemde opening van een column. Het is een bericht van de website van
  Planet Multimedia (PMM), van vrijdag 21 juli 2000. En het handeld over
  de internet journalisten die via het bedrijf Entopic inderdaad flink
  aan de weg hebben getimmerd. Zo stevig zelfs dat laatst Francisco van
  Jole in een column Peter Olsthoorn heeft beschuldigd van gewillige
  zelfcensuur, of anders gezegd: van het verkopen van zijn ziel
  (journalistieke vrijheid) aan de duivel (eigenaar KPN van PMM).

  Waarom deze opening? Dat ga ik nu vertellen.

  Een goede vrind van me, John van Galen, is druk bezig met de website
  rondom de Code voor Informatiebeveiliging (www.cvib.nl). Op deze
  website is lange tijd (vanaf mei dit jaar) een URL te vinden geweest
  naar de PDF versie van de Code. Afgelopen week heeft John besloten die
  link te verwijderen en te vervangen met de oproep e-mail aan hem te
  versturen voor de lokatie gegevens. Ik vroeg John naar het waarom van
  deze aktie.

  "Ik wilde wel eens weten waarom mensen de site bezoeken. De site is
  bezocht door ongeveer alle Ministeries en alle Gemeentes uit
  Nederland. Ook de top-500 [zie Quote, LK] is goed vertegenwoordigd.
  Het is overduidelijk dat het schort aan goede informatie rondom de
  Code. Door mensen te vragen naar hun motivatie om de Code te gaan
  gebruiken probeer ik duidelijk te krijgen wat voor mensen er mee bezig
  zijn en vooral waarom."

  Afgelopen week heeft John meerdere e-mails ontvangen. Leraren,
  studenten en professionele informatiebeveiligers vertellen hun verhaal
  en motiveren hun gebruik van de Code. "Een schat aan informatie", zegt
  John "dankzij de feedback die ik krijg ben ik in staat de site beter
  te maken. De nieuwe versie die eind november online moet gaan zal dat
  laten zien. Meer praktische informatie zoals controlelijsten,
  templates en een 'Code voor dummies' handleiding."

  "Hoe zit het met het copyright?", vroeg ik. John: "Ik heb met de
  advocaat van het NEN meerdere malen contact gehad, telefonisch en via
  e-mail. Ik verwacht dat er mede dankzij de site nog nooit zoveel
  aandacht is geweest voor de Code. Ik verwijs ook mensen door naar het
  NEN, dus ze zullen wel blij met me zijn."

  Hij lacht, totdat zijn blik ineens verhard. "Ik heb wel een vreemd e-
  mailtje gekregen. In tegenstelling tot alle andere e-mails werd daarin
  alleen gevraagd naar de URL voor de Code. De e-mail kwam van ene Hans
  Postma met e-mail adres postmahans@yahoo.com. Toen ik hem wilde vragen
  naar zijn motivatie viel mijn blik op het reply adres:
  hans@entopic.com. Een heel ander e-mail adres dus!"

  Ik keek John vragend aan. "Ik vond het verdacht, zeker omdat ik wel
  eens van het bedrijf Entopic gehoord heb. De naam Postma kwam me ook
  al bekend voor, dus ik besloot het spel mee te spelen. Ik reageerde
  naar het Yahoo e-mail adres van deze Hans met de vraag of hij iets
  specifieker kon zijn." Ik zat op het puntje van mijn stoel. "En toen?"

  "De volgende dag kreeg ik prompt antwoord. Volgens Hans was hij bezig
  met IBB, Management van informatiebeveiliging. Daarvoor had hij de
  Code nodig. Hij sloot af met de zin 'Ik zal hem niet verder kopieren'.
  De allereerste persoon die zich druk maakte over het copyright!"

  Veelbetekend keek hij naar mij. Ik begreep zijn punt. Deze Hans Postma
  was schijnbaar een andere Hans Postma dan hij liet voorkomen! Deze
  Hans Postma wilde John aanzetten tot het plegen van een strafbaar
  feit! Een internet journalist die betrokken burgers in een val wil
  lokken! De column van Francisco werd me ineens een stuk duidelijker.

  "Wat vind je daar nu van?", vroeg ik. "Ik vind hem de allerslapste lul
  die ik ooit in mijn inbox heb gevonden. Sterker zelfs, ik heb speciaal
  voor Hans Postma het e-mail adres slappelul@xs4all.nl vastgelegd, dan
  kan hij me daar in het vervolg op e-mailen."

  Met de tranen nog in mijn ogen van het lachen nam ik later afscheid
  van John. "Nog een laatste vraag", zei ik "wat is eigenlijk de URL
  waarmee je de Code voor Informatiebeveiliging kunt downloaden?"

  "Ha ha ha, dat weet ik niet. Maar je kunt altijd proberen het te
  vragen aan het grote Orakel ..." "Het Orakel??" "Ja man, Google! Als
  je bij Google zoekt naar 'cvib.pdf' dan kom je de URL vanwaar de Code
  is te downloaden vanzelf tegen."

  Terwijl ik naar huis fietste dacht ik aan een discussie over
  anonimiteit op het internet. En ik vroeg me af of riooljournalistiek
  door kenbaarheid zou worden tegengehouden. Of we ons veiliger zouden
  voelen als van iedereen alle handelingen kunnen worden nagegaan.

  En ik kwam tot de conclusie dat ik dan waarschijnlijk niet zo hard
  gelachen had deze avond.

  Leon