Karoly Toth on Sun, 10 Nov 2002 17:51:55 +0100 (CET)

[Nettime-nl] AAN DE ROTTERDAMSE KUNSTENAARS

zeroglab is an independent art-lab based in Rotterdam.
It is run by Károly Tóth visual artist and Veronika László ICT manager.
The lab is in an evolving process of exchange with initiatives
of individuals and institutions, based on mutual sympathy.
website: www.xs4all.nl/~are

14:13 10-11-02

Beste Collega's,

Ik ben net lid geworden van de politieke partij D66. (www.d66.nl) Ik zal een
voorwaardige stem hebben bij
beslissingen binnen de partij in Rotterdam. (1 man 1 vote) Ik wil me in de
toekomst meer
inzetten voor de onafhankelijke kunstenaars-initiatieven in Rotterdam en
internationale culturele betrekkingen, met een speciale aandacht voor
Midden en Oost-Europa.
Zoals jullie het misschien al weten het lijkt erop dat er in de toekomst
flink
wordt gesnoeid op
cultuur in Rotterdam om meer blauw op straat en de commerciele voetbal te
financieren. De
voorzitter van de comissie cultuur op het stadhuis geeft openlijk toe dat ie
NIX van kunst
weet. Hij is dus daar, om de boel gewoon af te breken, lijkt me. Nu, dat er
juist zeer goed begint te lopen met kunst en cultuur in Rotterdam. Dit raakt
mij als kunstenaar ook. Als ik niet goed oppas gaat leefbaar rotterdam mijn
stad onleefbaar
maken en de kleine kunstmarkt die nu de stad heeft, wegjagen.

Op 16. oktober 2002 komt er een congres van D66 in Zwolle. Ik zal daar zijn.
I ga daar stemmen, en ik ga lobby voeren voor de kunst in Rotterdam. Ik heb
een
steeds groeiende lijst van kunstenaarsinitiatieven en andere initiatieven
i.v.m. kunst die ik nog vóór het congres wil bezoeken.

Wanner kan ik bij jullie langs komen voor een orienterend gesprek?
Vandaag? Morgen?

Ik ben al bij een paar mensen wel langs geweest of al contact opgenomen,
V2_. B.A.D., MAMA, R2002, Kas Oosterhuis van board WDW, Het Wilde Weten (ik
ga
vanavond, het is nu zondag)
en er komt nog: ROOM, Duende, Stichting Ram, ondertekenaars van het R2002
manifest, onder anderen......

alle help = welkom.

groeten k'roy

p.s.:
------
Ik heb van Giel van Strien van R2002 net een mail gekregen met een goeie
vraag, hieronder de vraag en mijn antwoord:

<knip>

> in Zwolle te gaan en daarbij te gaan stemmen. Heeft dat iets
> met het culturele klimaat in Rotterdam te maken wat daar
> besloten wordt?

Beste Giel,

absoluut.

OMDAT Rotterdam nu een politiek laboratorium is geworden en het heeft al een
effect op de landelijke politiek.
OMDAT bijvoorbeeld de grote gevestigde partijen hun retoriek gaan
veranderen, zo te zien, en de populisme van de z.g.n. nieuwe politiek wordt
door de grote partijen
overgenomen.

Door d66 waarschijnlijk niet.

OMDAT het congres is beslissend hoe bijvoorbeeld d66 campagne gaat voeren
voor de 2de kamer verkiezingen.
OMDAT voor cultuur het er niet goed voor staat, want de de prioriteit ligt
nu op veiligheid, etc.

Dus een dergelijke lobby voor onafhankelijke culturele initiatieven als
bijvoorbeeld R2002 is wel op zijn plaats.
De gevestigde instellingen hebben al lang hun mensen gedelegeerd in alle
partijen. zo werkt het.

de vriendelijke groeten k'roy

</knip>

Károly Tóth