Stan van Engelen on Thu, 28 Nov 2002 15:14:02 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Tegenlicht nieuwsbrief 14: De gemiste kans

======= VPRO TEGENLICHT NIEUWSBRIEF ======
Deze week:

> Zondag 1 december, 21.00 uur: De gemiste kans
> Webdoc over Maakbaar Leven op http://noorderlicht.vpro.nl
> Discussie over biotechnologie op http://tegenlicht.vpro.nl
> Voorvertoning en debat over 'Übermensch'

== AANSTAANDE ZONDAG: DE GEMISTE KANS, HOE NEDERLAND DE BIOTECHBOOT MISTE

Dat was op het nippertje voor Herman. Afgelopen voorjaar liet z'n eigenaar, het bedrijf Pharming, weten niet langer voor hem te kunnen zorgen. En elders in de wei lopen was geen optie, want stier Herman was immers genetisch gemanipuleerd en daarmee een 'biohazard' (overigens is stier Herman gecastreerd en derhalve spaarzaam met z'n genen). Maar stier Herman is niet zomaar een stier; hij is een beroemdheid vanaf zijn geboorte. En dat is zijn redding geworden. Sinds oktober staat hij als publiekstrekker bij Naturalis in Leiden, gesponsord door een installatiebedrijf en een uitvaartverzorger. Wat een einde voor een dier dat 12 jaar geleden als wereldprimeur werd geboren.

De laatste standplaats van stier Herman leek me een goede gelegenheid om terug te kijken en de balans op te maken. Want wat was ook alweer de bedoeling met stier Herman en wat is daarvan terecht gekomen? Waar is het misgegaan met stier Herman en hoe kwam dat? Wat is er over van de het grote idee van Herman de Boer, de geestelijke vader van stier Herman?

Zo ontstond afgelopen zomer het idee een reconstructie te maken middels gesprekken met direct betrokkenen. Naast (ex-)medewerkers van Pharming spraken we (researcher Ger Wieberdink en maker Jos Wassink) met onder anderen ex-minister Bukman, een lid van de ethische commissie, de voormalige Amerikaanse partner Genzyme en ex-dierenbeschermingsactivist Michiel Linskens. En vrijwel allemaal waren ze bereid voor de camera hun oude koeien uit de sloot te halen. Zij gaven hun verhaal over het aanvankelijke succes en de kort daarop volgende ruzies, ontslagen, misleidingen, manipulaties en rechtszaken.

Uit al die gesprekken komt het beeld naar voren van een technologie die in Nederland ontwikkeld is, maar hier niet toegepast kan worden omdat de publieke opinie dat niet toestaat. Wel staat het idee van Herman de Boer (de aanmaak van medicinale eiwitten in de melk van genetisch gemodificeerde koeien) nog steeds overeind. Transgene productie is in Nederland taboe, maar wordt elders -met name in Amerika- omarmd. Een gemiste kans?

> Uitzending: zondag 1 december, 21.00 uur, Net3 / herhaling op vrijdag 6 december, 15.00 uur

== OP DE WEBSITE:

Voor de wetenschap achter Stier Herman kunt u terecht op de website van Noorderlicht. In het nieuwe webdoc Het Maakbare Leven vindt u zijn wetenschappelijke geschiedenis, samen met een aantal andere verworvenheden van de hedendaagse biotechnologie. Inclusief video-opnamen van Severino Antinori, de Italiaanse arts die afgelopen dinsdag nog bekend maakte dat komende januari de eerste gekloonde mens geboren zal worden. Vanaf dit weekend online op: http://noorderlicht.vpro.nl

== PLUS:

Benieuwd hoe ex-minister Bukman, Dierenbeschermer Linskens en onderzoeker Herman de Boer reageerden op de uitzending? Surf dan naar de website voor een extra videoverslag. Ook kunt u daar natuurlijk uw mening kwijt over biotechnologie: http://tegenlicht.vpro.nl.

== VOORVERTONING EN DEBAT OVER DE TOEKOMST VAN HET MENSELIJKE RAS

Van een genetisch gemanipuleerde stier naar de genetische verrijkte mens lijkt een hele stap, maar Tegenlicht maakt hem in één week. Zoals we in de nieuwsbrief van vorige week al meldden, nodigen we u van harte uit om op zondag 8 december de voorvertoning en een debat rondom de uitzending 'Ubermensch' bij te wonen. De toegangsprijs bedraagt 7,50 euro. Nieuwsbrieflezers krijgen natuurlijk korting. Indien u wilt reserveren, stuur een reply met uw naam en het gewenste aantal personen. Voor meer informatie over het debat kijk op: http://tegenlicht.vpro.nl/9486996

Met vriendelijke groet,

Stan van Engelen
Martijn Kieft

Webredactie Tegenlicht