ReindeR Rustema on Mon, 2 Dec 2002 08:59:02 +0100 (CET)

RE: [Nettime-nl] Derde Kamer, weg met politieke partijen en eenbeter publiek debat

At 01:52 +0100 02-12-2002, Ron Peperkamp wrote:
>Een lovenswaardig initiatief.

Dank je.

>Er is
>dus maar één manier waarop wij kunnen uitvinden of de democratie gebaat is
>bij dit systeem van individuele 'internet vertegenwoordiging' - en dat is
>door het gewoon maar te proberen.

Lijkt me ook. Stel dat er 8 miljoen mensen gaan stemmen. Dat gedeeld
door 150 zetels is een kiesdeler van 60.000. Dat moet je halen om 1
zetel te bemachtigen. Op de kieslijst moeten 30 kandidaten staan. Elk
daarvan moet dus minimaal 2000 kiezers weten te mobiliseren met een
goed verkiezingsprogramma op z'n homepage.

Er is geen lijsttrekker omdat er ook geen (partij)naam boven die
kieslijst staat (daar is het al te laat voor). Elk van de 30
kandidaten maakt dan in theorie evenveel kans om van de anderen op de
lijst 'te winnen' door meer (voorkeurs)stemmen binnen te halen. Dat
is wel jammer van het stemmen met stembiljetten of stemcomputers, je
kan niet bij iedere kiezer de volgorde random laten verschijnen. Nu
lijkt het alsof de volgorde op de kieslijst iets zegt terwijl alle 30
kandidaten even goed zijn natuurlijk voor de eigen aanhang.

>Je hebt dus mijn volledige steun. Sterker nog: ik stel mij hierbij
>beschikbaar voor de kieskring Amsterdam. Mijn interessegebied beperkt zich
>echter tot Vrede en Veiligheid (mijn standpunten in deze zijn hier
>genoegzaam bekend).

Staan ze ook in een verkiezingsprogramma op een website? Ik kan
iedereen trouwens aanraden om er een te schrijven, het is hardstikke
leerzaam. Je kijkt plots met heel andere ogen naar politieke
problemen, je moet het immers constructief benaderen in je programma.
Het is helaas wel moeilijk om origineel te blijven op alle punten. Na
verloop van tijd zal dat wel beter gaan denk ik.

>Maar in het systeem van individuele vertegenwoordiging
>hoeft dat geen bezwaar te zijn. Wellicht is zo'n beperkt interessegebied
>zelfs het logische gevolg (en mogelijke sterkte) van het door jou
>voorgestelde systeem.

Ja, je stemt voor datgene wat je erg belangrijk vindt. Er zijn
misschien wel een paar duizend mensen die net als ik de massamedia en
internet het allerbelangrijkst vinden in een verkiezingsprogramma.

>  Als zich voor deze (en de
>overige vakgebieden die thans nog wat obligaat zijn ingevuld) nu nog een
>paar mensen aanmelden, hebben we in no-time een 'echte' politieke partij bij
>elkaar - altijd handig om achter de hand te hebben ;-)

Ho, wacht! We gaan het niet met elkaar eens zijn ofzo. We komen ook
niet bij elkaar, bellen elkaar niet, of wat dan ook. Het is ieder
voor zich, met zijn eigen programma. We zijn immers elkaars
concurrenten om net iets meer stemmen dan de ander te halen.
Idealiter zou deze kieslijst ook het hele politieke spectrum moeten
bestrijken, van extreem-links naar extreem-rechts. Hoewel dat wel wat
moeilijk uit te leggen zal zijn... Uiteindelijk zal de kieslijst als
geheel wel ergens links van het midden uitkomen. Het zou geweldig
zijn als extreme kandidaten uiteindelijk een gematigde kandidaat aan
een zetel helpen door een kieslijst met hem/haar te delen. Ik vraag
me alleen af of gematigde kandidaten het wel aandurven om met een
extreme kandidaat een lijst te delen. De kans is er immers altijd dat
een Democrates, Wereldsman, Fustigator of iets dergelijks uit de
nieuwsgroep nl.politiek veel stemmen krijgt.

>Die 11.250 euro lijkt mij wel een groot probleem.

30 kandidaten brengen ieder ¤383,33 in. Je moet er wel wat voor over
hebben. Je moet ook nog in elk van de 19 kieskringen 30
handtekeningen hebben, dat zal ook niet meevallen. Het grootste
obstakel is eerst het vinden van geschikte kandidaten. Mensen die
internet begrijpen. De huidige politici die omhoog gekomen zijn in
een politieke partij hebben in de meeste gevallen verkeerde
vaardigheden. Dan moet hij of zij ook nog eens goed om kunnen gaan
met internet (vooral nieuwsgroepen en mailinglists). Maar wie weet
zijn er nog wat ex-politici in het land of mensen die uit een partij
gegooid zijn omdat ze zich niet conformeerden aan de partijlijn. Dat
zijn ideale kandidaten. Wie kent ze?

--
ReindeR