paulv on Thu, 5 Dec 2002 17:58:01 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Derde Kamer, weg met politieke partijen en een beter publiek debat

ReindeR Rustema skrew:

> Degene op de lijst met de meeste stemmen krijgt de zetel, zo zit de
> kieswet in elkaar.

Ah, dat was me niet helemaal duidelijk. Ik dacht dat er een soort gezamelijke
mond/woordvoerder zou komen. Daar kwamen de veto-recht ao. vragen vandaan.

Maar dan .. waarom zou je stemmen op een kansloze kandidaat, als je weet
(peiliingen?), dat jouw stem iemand anders die je een eikel vindt een kamer-
zetel oplevert?

Ik zou dan liever op een partij stemmen waar ik het gedeeltelijk mee eens ben,
dan dat mijn stem ertoe zou leiden dat ik politiek steun waar ik het totaal
mee oneens ben (het risico van sterk uiteenlopende onafhankelijke candidaten).

Als iedereen dat doet, dan wordt de lijst gekanibaliseerd door de meest
populaire candidaat, en wordt het effectief een eenmans-partij. Verder krijgt
die kandidaat dan geen 'steun-stemmen' voor andere kandidaten meer, waarmee de
kans dat de kiesdrempel niet eens gehaald wordt in een keer erg groot wordt.

=paulv

--
If trees could scream, would we be so cavalier about cutting them down? We might, if they screamed all
the time, for no good reason.