ReindeR Rustema on Thu, 5 Dec 2002 18:26:02 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Derde Kamer, weg met politieke partijen en eenbeter publiek debat

At 18:01 +0100 05-12-2002, Karin Spaink wrote:

>Reinder, je bent best lief,

Dank je. Je hebt het wel eens eerder gezegd herinner ik me.

>maar ook hemeltergend naïef.

Wat een prachtige combinatie. Ook een compliment wat mij betreft.

>Niemand stemt ooit op een lijst waarvan de helft van de
>kandidaten ideeën hebben die dwars tegen de zijne ingaan.

Wel als die kandidaten kansloos zijn. Maar goed, het is vooralsnog
allemaal een hypothese want dergelijke kandidaten zijn er niet.

>Als ik op een VVD-kandidaat stem,
>komt mijn stem van z'n levensdagen niet terecht bij een
>radikale linkjse rakker, niet rechtstreeks en niet via een
>lijstverbinding. In jouw model is de kans zeer groot dat
>mijn stem bij iemand beland die ik niet wil hebben.

Waar je stem terecht komt dat weet je toch nooit. In mijn simpele
kijk op de wereld stem je op mensen die je in de Tweede Kamer wil
hebben. Hoe zich dat vertaalt in de zetelverdeling is vooral
afhankelijk van wat grote groepen anderen hebben gestemd. Je
individuele stem doet er niet zoveel toe. Het is wel belangrijk dat
ieder individu gaat stemmen, maar dat is weer wat anders.

Maar goed, mijn voorstel was ook strikt hypothetisch want vooralsnog
staan er geen 'rare' kandidaten op de lijst. En het lijkt er op dat
het makkelijker is om kleine beetjes geld hier en daar los te
krijgen, mogelijk zelfs net genoeg, dan extra kandidaten. Maar dat is
misschien iets te vroeg gezegd want ik heb nog geen berichtgeving in
de massamedia gezien, ondanks dat ik de hele dag journalisten aan de
lijn heb gehad om het uit te leggen.

Je hebt wel duidelijk gemaakt dat ik met mijn naïeve insteek mogelijk
stemmers afschrik. Ik heb er ook niet zo'n problemen mee om met
minder kandidaten op een lijst te staan, dat maakt mijn kansen alleen
maar groter.

>Maar laten we het eens omkeren: waarom zou ik _wel_ op de DK
>stemmen? Jouw ideeën zijn een soort verwaterd links. Waarom
>zou ik dan niet gewoon _meteen_ op links stemmen?

Omdat ik bereikbaar ben, je kent me van internet en je kan via mij
oppositie gaan spelen in de Tweede Kamer (zonder dat je er zelf de
heisa van hebt). Je hoeft er verder ook niets voor te doen, ik volg
al wat er allemaal op internet verschijnt. Daar baseer ik mijn
uiteindelijke stemgedrag op. Misschien zal het in de praktijk niet
zoveel afwijken van gewoon links, maar op bepaalde punten zal ik
extreme standpunten de kamer in kunnen brengen die binnen een
politieke partij niet naar voren zullen komen.

>  > Misschien is deze opzet alleen maar geschikt voor
>
>Dat-ie leuk is voor de borreltafel en dronken slemppartijen,
>maar het daarbuiten geen seconde verdient serieus genomen te
>worden.

OK, maar wat zou er dan verbeterd moeten worden aan het concept om
het wel serieus te nemen? Of wat pleit voor het huidige systeem?

--
ReindeR