Richard Reekers on Tue, 10 Dec 2002 12:07:02 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] pers- en afbericht lijst DerdeKamer.net

Beste ReindeR en hallo nettime,

Jammer. Wat je zegt in je persbericht is wel waar; dat het
internet zich beter leent voor het opbouwen van een duurzame
relatie met een goede achterban. Het is geen direct
(e-)mailing medium (meer). Gelukkig, maar dat terzijde.
Toch... Als ik naar mijzelf kijk, ben ik ook verkiezingsmoe.
Wéér een nieuwe partij die in superkorte tijd uit de grond
moet worden gestampt.

Wel geloof ik nog steeds in het idee van de nieuwe politiek.
Mind you, niet in de kleinburgelijke invulling die Fortuyn
en zijn adepts eraan hebben gegeven. Het mobiliseren van
gezeik en onvrede leidt tot een opeenstapeling van gezeik en
onvrede. Zo'n poel, zo'n beerput, daar kan nooit wat goeds
uitkomen. Gier moet je uitrijden, verspreiden. Dan heb je er
wat 'an :-)

Het is zo slecht nog niet in Nederland, maar als we het
allemaal roepen, dan gaan we het nog geloven ook.

Ja, weet je wie het slecht hebben? De tweeverdieners die in
hun derde eigen huis wonen met tophypotheek en van wie één
van beiden minder is gaan verdienen. Of relaties die
stukgaan, en dat het scheidende paar het huis niet verkocht
krijgt.
Oudere mensen (en ik) die lopen te kloten met de euro, die
hebben het slechter dan voorheen. Maar écht slecht? Dat je
zoals de Argentijnen in een jaar tijd alles maar dan ook
alles kwijt bent? Vooral de hoop? Nee, dat kan je niet
zeggen dat dat hier in Nederland op grote schaal aan de orde
is.

Nederland is verwend omdat we gepampered zijn. Dat is
misschien wel de grootste fout Paars; dat vanaf '97 tot
midden 2001 te weinig is gewaarschuwd om maatregelen te
treffen voor de laagconjunctuur die er hoedanoook aan zat te
komen. Iedere econoom, iedere havist zelfs met economie in
het pakket had dat kunnen weten.

[Een andere fout is dat graaiers zoals Boonstra in zakelijk
opzicht bewierrookt zijn en niet tot op het bot afgefikt.
Maar dat is mijn kift.]

Iemand anders van deze lijst heeft mij uitgelegd dat voor
sommige veiligheidsmaatregelen van het (waarschijnlijk)
komende kabinet CDA-VVD grondwetswijzigingen nodig zijn. Dan
heb je twee maal tweederde van de meerderheid nodig in beide
Kamers. Dat gaan ze natuurlijk nooit redden. Als ze het poot
dus stijf houden, kan je binnen het jaar nóg een keer
verkiezingen verwachten.

Beste ReindeR, ik weet natuurlijk niet of dit gaat gebeuren,
maar als...

Weet jij in dat geval met DerdeKamer.net van die 30
individuele lijsttrekkers (ook) een coherente identiteit te
smeden, dan heb je mijn stem. Want dat was mijn inhoudelijke
bezwaar op je concept. Volgens mij is het vooralsnog één
stap te ver, en zou jouw partij als los zand worden gezien
en bestempeld. Stel dat je inderdaad die ene zetel, of
misschien wel twee had veroverd. En hoewel je in jouw
concept de grootst mogelijke communicatielijnen met je
achterban had onderhouden -- dat had je immers beloofd --
dan moet je ook nog wat met die input naar de andere kant;
naar de Tweede Kamer. Het Haagse protocol is moordend. Dat
weet ik via-via, en dat zagen we vroeger aan de SP en de
afgelopen tijd aan de LPF. Het viel mij trouwens een beetje
tegen dat geen van de POLITIEKE correspondenten hebben
gereageerd op je plan, hier op Nettime. Je zou in elk geval
verwachten dat ze deze lijst kennen.

Een herkenbare (liefst geen-gezeur) identiteit met
daarachter die brede waaier van die 30 verschillende thema's
en evenzoveel professionals/enthousiastelingen. En voor de
rest jouw achterbaninteractieconcept zoals het was.
Nogmaals, mijn stem heb je al, en wellicht kan ik zelfs een
van die thema's verzorgen. Inclusief de netwerken die erbij
horen. Tussen de vijf en tien zetels - hoeveel procent is
dat ook alweer bij een kiesdrempel van 60.000? -
(reken-reken) 4,nogwat en 8,nogwatmeer - dat moet te doen
zijn. Zoveel weldenkende stemmers bereik je wel als je
verhaal goed is, én je de tijd hebt.

Het is aan jou. I 4 1 volg (nu eens).

Richard

> PERSBERICHT
>
> Kieslijst DerdeKamer.net komt (nog) niet op stembiljet
>>
> Rustema's verkiezingsprogramma op http://rustema.nl

Vandaag is het fundament
van morgen
NewDay.nl