Ronald van Raaij on Thu, 2 Jan 2003 20:45:02 +0100 (CET)

RE: [Nettime-nl] Ultimatum aan president W. Bluff

Heren,

Dit is van beide partijen uit een kwestie van blindheid voor datgene dat
niet in je straatje van pas komt. Ik ben het met paul eens, dat het NIET
voorkomen van iets, niet automatisch betekent dat je medeschuldig bent aan
iets. In het geval van 9-11 was het de duidelijke intentie van de daders om
schade aan te richten, en dat men wellicht (als men beter had geweten)
e.e.a. met tot schade had kunnen beperken doet voor de daad an sich niet
zoveel ter zake. Bovendien zou er dan een andere daad namelijk het (laten)
vermoorden van 4 vliegtuigen vol met onschulidge passagiers voor in de
plaats zijn gekomen. Je kan je zelfs afvragen of dat voor het vervolg veel
verschil zou hebben gemaakt.

Paul maakt echter dezelfde vergissing door maar een gedeelte van het
handveszt te citeren. Er is nog een ander stuk dat zegt:

Artikel 51

Geen enkele bepaling van dit Handvest doet afbreuk aan het inherente recht
tot individuele of collectieve zelfverdediging in geval van een gewapende
aanval tegen een Lid van de Verenigde Naties, totdat de Veiligheidsraad de
noodzakelijke maatregelen ter handhaving van de internationale vrede en
veiligheid heeft genomen. Maatregelen die door de Leden zijn genomen bij de
uitoefening van dit recht tot zelfverdediging dienen onverwijld ter kennis
van de Veiligheidsraad te worden gebracht en tasten op geen enkele wijze de
bevoegdheid en de verantwoordelijkheid van de Veiligheidsraad ingevolge dit
Handvest aan om op enigerlei tijdstip over te gaan tot zulk optreden als hij
nodig acht voor de handhaving of het herstel van de internationale vrede en
veiligheid.

Groet
Ronald