Josephine Bosma on Mon, 8 Mar 2004 16:28:00 +0100 (CET)

Re[2]: [Nettime-nl] Interculturele vibraties

L> Overigens betwijfel ik of de naam Hollander zoveel negatieve gevoelens
L> oproept. Zeker niet bij Nederlanders.

Holland is het westen des lands. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat
mensen in het buitenland de inboorlingen aldaar verbeterden als
gevraagd of gezegd werd dat ze uit Holland kwamen. "Ik kom uit
Nederland/Les Pays Bas/die Niederlaende. Holland is daar slechts een
deel van". Voor mensen uit Twente (waar ik vandaan kom) is Holland dat
deel van het land dat achter Hilversum ligt. Mijn accent is inmiddels
zo Hollands dat een vriend van mijn vader zei dat ik zo buitenlands
klink. Westerlingen worden in bijna het hele land met argusogen
bekeken. Nooit gemerkt?

Ikzelf zeg tegenwoordig trouwens ook bijna altijd dat ik niet
uit Holland, maar uit Nederland kom. Er valt best wat voor te zeggen,
aangezien de titel "Hollanders" een koloniaal verleden met zich
meedraagt van heb ik jou daar. Afgezien van de beelden die het oproept
kwa klederdracht dan. ;)

Ik blijf er verder voorstander van gewoon te blijven benadrukken dat
de Nederlanders al eeuwen een volk van migranten, immigranten en
'autochtonen' zijn, zoals ik al in veel artikelen in kranten en
tijdschriften heb zien gebeuren.

groet,

*