Ine Poppe on Sat, 5 Jun 2004 12:15:58 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] 7th Space & Arts workshop

Op verzoek:
NRC-Handelsblad CS vrijdag 4 juni 2004, Ine Poppe

Ruimte kunst

Twee balletdansers zeilen door een windstille cabine. Een man in maillot
beweegt moeiteloos een ballerina als een ronddraaiende secondewijzer door
de lucht. Ze zweeft op haar hoofd, haar benen elegant omhoog. Ik kijk naar
een dans in gewichtsloosheid van de Franse choreografe Kitsou Dubois.
Ruimtevaart-experimenten zijn niet meer alleen het domein van
wetenschappers en kosmonauten. Zo gaf de Sloveense theaterregisseur Dragan
Zivadinov een voorstelling aan boord van een Russisch toestel in
paraboolvlucht in 1999. Op film ziet het er eigenaardig uit: vastgegespt
publiek, gehelmd met koptelefoon om hen heen ronddwarrelende acteurs.
De innige wens om ook eens in gewichtsloze toestand te verkeren ontkiemt in
mij tijdens de Space-Art Workshop in het Europese Ruimtevaart Centrum in
Noordwijk (ESA ESTEC, European Space Research and Technology Centre). Daar
zie ik filmpjes van kunstenaars in zero-gravity (zwaartekracht 0). Een
fakir, compleet met tulband en baard, stijgt op op een vliegend tapijt. Wat
me doet schaterlachen is een werk van kunstenaar Frank Pietronigro, die in
gewichtsloze toestand een schilderij maakt. Zijn schilder-performance vindt
plaats in een tent van doorzichtig plastic. De zwevende artiest heeft
moeite om het grote tekenvel te bevestigen. In de vorm van dikke keutels
komt de verf uit de tubes of nou ja… slagroomspuiten. Vliegende drollen in
diverse kleuren en dan nog schilderen!
Nog een filmpje. Het kunstwerk Cosmic Dancer van kunstenaar Arthur Woods,
een van de weinige kunstwerken die echt in de kosmos zijn geweest. Je ziet
een astronaut aan boord van het MIR ruimtestation - voor hem zweeft een
kunstwerk dat bestaat uit 3 losse driehoekige vormen, die in elkaar haken.
In gewichtsloze toestand lijkt het sculptuur op een kwal onder water.
Cosmic Danser is licht, lijkt te leven.

Maanden eerder had ik op mailinglijsten al oproepen gezien. Wetenschappers,
journalisten, curatoren, filosofen en kunstenaars konden voorstellen
insturen voor de 7th Space & Arts Workhop "Space: Science, Technology and
the Arts". Meer dan honderd kunstenaars wereldwijd stuurden concepten in en
uiteindelijk werden er 25 geselecteerd.
De bijeenkomst wordt georganiseerd door de Internationale Academie voor
Astonauten (IAA), het Franse tijdschrift Leonardo dat over kunst,
wetenschap en technologie gaat- en de Europese Space Agency (ESA). Door de
jaren heen zijn er vaker workshops geweest over ruimte kunst. Dit keer,
legt Arthur Woods uit, wilde de organisatie 'het klein houden' en er echt
een workshop van maken waarin men elkaar wat beter leert kennen. Tijdens de
drie dagen in Noordwijk moet elke deelnemer een presentatie houden. Publiek
noch pers wordt toegelaten, zelfs de BBC en deze krant niet.

Na veel moeite piep ik de tweede dag binnen als assistent van een bevriende
kunstenaar, Graham Smith. Zijn voorstel, behelst een project dat al
jarenlang in ontwikkeling is stel je een ronde bioskoop voor, of een
planetarium op zijn kop gevuld met water. In Canada heeft Smith een keer
een proefopstelling gemaakt. Onder water is het stil, omringd door de
projectie, kun je als zwemmer in gewichtloze toestand iets van het heelal
ervaren. Een oefenruimte voor astronauten, de gewone bezoeker wordt
space-toerist. Tijdens zijn verhaal toont Smith een afgeslankte versie van
het plan: ook een plat vlak zou als projectiescherm onder water kunnen dienen.
Daarin is Ir. Alexander van Dijk, de enige Nederlander die aan de
conferentie deelneemt, geinteresseerd. Hij werkt bij het Nederlandse
ruimtevaartbedrijf Delta-Utec SRC in Leiden en neemt deel aan deze
conferentie met een filmplan. Film- en videomateriaal uit de ruimte krijgen
we hier alleen maar te zien in korte clips. Nooit een langere reeks
beelden, nooit de gehele aarde. Op een afstand van 300 tot 400 km cirkel je
in 90 minuten onze aardbol rond. Precies speelfilmlengte. Dertig minuten
zullen zwart zijn, in verband met het verschil tussen dag en nacht.
Beloning is dat je de zon zult op zien komen. Minutenlang zullen er alleen
maar zee en wolken langs schuiven.
Als van Dijk zijn plan presenteert aan kunstenaars en wetenschappers, wordt
in kaart gebracht wat er al bestaat aan videomateriaal in de archieven van
NASA, ESA. Er wordt er gediscussieerd wat voor geluid bij deze beelden zou
passen. Van Dijk heeft vaker met kunstenaars gewerkt. Zo hielp hij Debra
Solomon met Artist Austronaut. Een project bestaande uit een
holodeck-installatie waarin performances plaatsvonden, ruimtevaart
fantasieën voor publiek.

Ik ben nooit eerder in het onderzoekscentrum ESTEC in Noordwijk geweest en
dat alleen al is een belevenis. Dagen van tevoren moest er een kopie van
mijn paspoort gefaxt. Het complex is zwaar beveiligd, er is een golfbaan
ommuurd door prikkeldraad en het ruikt naar duinen en zee. Het hoofdgebouw
ontworpen door Aldo van Eyck ziet er vervallen uit: het heeft de vorm van
een bijenkorf, hoekige cellen met hout betimmerd, aangetast door de zoute
zeelucht. Eenmaal binnen herken ik de conferentieruimte van televisie. De
zaal herinnert aan ruimtevaartfilms uit de 70-er jaren: hoog plafond, ovale
tafel, hout. Wij zitten in een zaal genaamd Einstein.
Er is geprobeerd om een zo breed mogelijk spectrum van ruimte kunst samen
te stellen. In een sessie over Dans en Beweging op de eerste dag, die ik
dus gemist heb, spraken een aantal Japanners en Fransen over onderzoek naar
nieuwe dansvormen in gewichtsloosheid. In de sessie Ruimte en Geluid tonen
verschillende kunstenaars en muzikanten hun projecten. Zo is er een
voorstel genaamd Radio Astronomy van de mooie zwartharige kunstenares Honor
Harger, waarbij luisteraars wereldwijd audio-output ontvangen via
radiotelescopen op het web of op FM. Bijvoorbeeld: straling van de zon,
activiteiten van pulsars of quasars of andere astronomische fenomenen. Een
versie van dit werk werd tentoongesteld in Parijs in het Europese Museum
voor Fotografie, deze installatie won de Leonardo Art Award. Honor Hagar
schrijft in haar weblog: ,,Het WCC Radio Observatorium is de enige
organisatie die we tot nu toe hebben kunnen vinden die Real Time
ruimte-audio uitzendt. We luisterden ongeveer 20 minuten en vonden uit dat
hun opnames van signalen rond Jupiter opvallend hetzelfde waren als de
opnames die wij verleden jaar hadden gemaakt bij VIRAC. Het zou natuurlijk
kunnen dat we gewoon luisterden naar 'kosmische ruis', maar in ieder geval
was het ontzettend opwindend."

Ook de conferentie is opwindend en prikkelt mijn fantasie. Hoe zouden
lijken bijvoorbeeld vergaan in de ruimte, daar is vast onderzoek naar
gedaan. Er is geen tijd om het te vragen het te vragen. Het tempo waarin de
verschillende sprekers elkaar afwisselen is hoog en na elke sessie zijn er
discussies. Om nog wat onderwerpen te noemen Ruimte & Nieuwe Media; Ruimte,
Kunst, Wetenschap en Techniek; Ruimte Architectuur en Psychologie;
Organisaties en Space Art Networks..
De sprekers zijn niet de eerste de besten. Tijdens de lunch zit ik
tegenover een veteraan, ruimtevaartprofessor en -technicus van
interplanetaire robotica, Ir. R.C. Parkinson. Zijn team heeft onder andere
robots voor Mars ontworpen. Ik raak in een gesprek verzeild dat Parkinson
heeft met een Oostenrijkse kunstenaar. De ruimtevaartprofessor vraagt met
ondeugende glimoogjes of ik denk dat bewustzijn plaatsgebonden is. Ik denk
het niet, maar voeg er laf aan toe dat we eerst de term 'bewustzijn' moeten
definiëren. Om het goed te maken werp ik op dat het Internet heeft
aangetoond dat je in meerdere virtuele ruimten tegelijkertijd aanwezig kunt
zijn en meerdere conversaties kunt voeren. Bob Parkinson lacht hartelijk.
Een week later stuurt hij me een tekst 'Evolution of Consciousness', en
legt mij de Fermi-paradox uit. Enrico Fermi’s vraag: “Where is everybody?”
oftewel 'als we niet alleen in het heelal zijn, waar zijn dan de anderen?'
prikkelt hem om over evolutie van het bewustzijn na te denken. Helaas, de
lezingcyclus begint weer.

Lowry Burgess, een beroemde Amerikaanse kunstenaar/ professor van de
Carnegie Mellon Universiteit vertelt over ruimte-ervaringen van
kosmonauten. In teksten beschrijven zij een transcendente toestand:
opvallend is dat astronauten het woord 'Truth ' (waarheid) vaak noteren.
Burgess trekt paralellen met cyberspace en zero gravity omdat hij probeert
uit te leggen wat gewichtsloosheid voor effect heeft op de geest. Om wat te
noemen: lineair denken werkt voor een deel niet meer, want wat is -neem
objecten in gewichtsloze toestand- de eerste, tweede, derde nog zonder de
ordening van zwaartekracht? De perceptie van het begrip 'buiten' en
'binnen' verandert volgens Burgess. Kunstenares Lorelie Lisowsky vertelt
dat ze in gewichtsloze toestand tot haar eigen verbazing plotsklaps een
student zoende, en een extreem gevoel van samenhorigheid onderging met een
ieder die haar omringde.
Zonder begrip van boven en onder, wilde zij iedereen zoenen, zonder getal.
Bovendien prefereerde ze na gewichtsloosheid ronde voorwerpen boven
vierkante. Ik vraag mij direct af wat langdurig verblijf in de ruimte zal
doen met druk in de hersenen, vloeistoffen, verbindingen, synapsen. En stel
me voor me wat dat zou kunnen betekenen voor onze verbeelding: nieuwe
architectuur, gebruiksvoorwerpen, taal…

Mijn generatie is doordrongen met fantasieën over het heelal door
televisieseries als Star Trek, films als Men in black, Minority Report, ET,
boeken van Neal Stephenson, William Gibson, Michael Crichton. Ruimtekunst
is een heel ruim begrip leer ik, educatieve projecten vallen hieronder maar
ook vormen van Science Fiction. Er zijn een heleboel verschillende clubs.
Maar een gemeenschap is het, immers krijg maar eens iets gerealiseerd van
je ideeën. Voor sommige projecten moet je mensen bij de NASA kennen,
bovendien wordt er hard gewerkt aan artist in residence plaatsen in
samenwerking met laboratoria.
Dan Goods is een jonge kunstenaar die nauw met wetenschappers samenwerkt.
Zijn taak is 'onconventionele manieren van communicatie te ontwikkelen voor
JPL'. (Jet Propulsion Lab van NASA). Eerst maar een voorbeeld van zijn
werk. Het observeerbare universum bestaat uit 200 biljoen melkwegen. JPL
hoopt daarbinnen een planeet te vinden die op de aarde lijkt! Als één
korrel zand ons universum zou voorstellen, moet je 7 woonkamers tot de nok
vol zand storten. Elke zandkorrel stelt dan een melkwegstelsel voor, elk
met 200 tot 400 biljoen sterren. Door het sculptuur van Goods, zalen vol
zandbergen, realiseer je je hoe groot het heelal is en hoe weinig we kunnen
bekijken. Hij illustreert dat met een plexiglas buis midden in deze immense
zandbak, met daarin één zandkorrel: ons melkwegstelsel. In die ene
zandkorrel is een gat geboord op microniveau. Wat stelt dat gaatje voor:
het gebied dat we -tot nog toe- in staat zijn te onderzoeken. Daarin zijn
trouwens al meer dan 100 planeten gevonden die op de aarde lijken. Dat
blijft me bij. Net als de discussie over de onzinnigheid van bemande
ruimtevaart, immers ook robots kunnen researchwerk doen. Ook is men
kritisch over ruimtesculpturen, sommige plannen worden gezien als
vervuiling, ruimteafval. De intense workshop heeft in ieder geval mijn
hoofd doen zweven. En daar gaat het om in de ruimte kunst. Kop boven de wolken.

7th Space & Arts workshop
http://www.congrex.nl/04c20/
Ruimtekunst website geïnitieerd door Arthur Woods en OURS
www.arsastronautica.com
Dan Goods:
http://quad.bic.caltech.edu/~dangoods/portfolio
Honor Hagar