Eric Kluitenberg on Sat, 5 Jun 2004 15:17:04 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Critical Art Ensemble onder zwaar vuur in de VS/ artistieke vrijheid in geding

Beste nettime-nl, patrice,

Dank voor deze poging om een wat meer genuanceerde visie neer te
zetten op de case van Steve Kurtz en critical Art Ensemble. De
gebeurtenissen zijn inderdaad het logische uitvloeisel van de 'state
of emergency' die half officieel half inofficieel in de VS is
verkondigd. Echter, het zal u niet verbazen, op enkele punten ben ik
het niet eens met de analyse van Patrice.

Laat me nog kort die puntjes van commentaar voorzien:

At 12:44 +0200 05-06-2004, Patrice Riemens wrote:
> [...]
>van de "state of emergency" gedachte dit 'format' over de hele
>maatschaapij uitgebreid wordt: oftewel je mag (op straffe van vervolging)
>geen grappen (en kunst is te verstaan als 'grappen maken met', niet waar?)
>maken met zaken die in verband gebracht kunnen worden met terroristische
>dreiging, chemische aanslagen etc. Kunnen we ons daartegen verzetten? Niet
>als wij inderdaad terecht stellen dat wij in een staat van oorlog terecht
>zijn gekomen en dat onze formeel democratische overheden in feite tot
>securocratische dictaturen zijn verworden.

Hier ligt voor mij de cruciale misvatting - kunst als "grappen maken"
verstaan. Ik denk dat dit een totale onderscahtting van de situatie
is. Macht formeert zich door de creatie van beelden die mensen
samenbinden tot een min of meer coherente gemeenschap (een imagined
community als je wilt) en die sociale processen in de eerste plaats
mogelijk maken - maw there is such a thing as a society. In een
democratische ordening van zo een gemeenschap is kunst het meest
belangrijke instrument om die beelden kritische te onderzoeken, te
deconstrueren, van commentaar te voorzien en alternatieven aan te
dragen. Door allerlei institutionele, ideologische, economische
bindingen is geen andere disciplinaire activteit daartoe in staat,
terwijl niet disciplinaire activiteiten voor het niveau van de
gemeenschap (imagined or not) simpelweg niet bestaan. In de woorden
van Manuel Castells "they are marginalised to face to face
subcultures". Daarmee is niet gezegd dat de kunst geheel vrij zou
zijn, zij heeft haar eigen beperkingen en (institutionele) bindingen,
maar haar valt wel de boven beschreven functie ten deel.

Als een belangrijke vertegenwoordiger van de kritische
kunstgemeenschap wordt aangepakt met als uitgangspunt de initiele
verwarring die ontstond nadat de paramedics de alrambel hadden
gedrukt (dat is dus niet waar we tegen protesteren) is er wel iets
aan de hand. De FBI heeft nadta la was vastgesteld dat zich geen
gevaarlijke stoffen bevonden in het huis van Kurtz en ook was
vastgesteld dat de dood van zijn vrouw een volstrekt natuurlijke
oorzaak had - hartstilstand - toch een dagvaarding voor een federaal
gerchtshof uitgevaardig tegen Kurtz, daarna mede-leden van CAE en
vervolgens zelfs tegen een ex-lid en zijn directe baas aan de
universiteit. Die vervplg actie is niets minder dan (politiek
gemotiveerde) intimidatie en daar MOET tegen worden geprotesteerd.

>En dus als gelijk hebben in wat wij niet moe worden te beweren, heeft
>protesteren tegen wat steve Kurtz overkomt, althans op deze manier
>(heftige verontwaardiging, aantijging van 'paranoia' alsmede een beroep
>doen op de elementaire vrijdommen) niet zo vreselijk veel zin...

Zal dit protest leiden tot het stoppen van de gerechtelijke activteiten?

Waarschijnlijk niet.

Maar dit over onze kant laten gaan als de zoveelste uitwas van een
doorgeschoten 'thuisland veiligheidsbeleid' is een soort van
fatalisme waar ik me niet aan over wens te geven.

groeten,
eric