Patrice Riemens on Mon, 2 Aug 2004 15:53:41 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Back to the future ... nu in Asuncion

Graag situeer ik altijd onze politieke toekomst in de Oostelijke
provincies van Congo voorheen Zaire, danwel in de Indiase deelstaat Bihar
(*), maar de pool van futuriteit heeft zich nu even verplaast naar het
Zuidelijk Halfrond, in de hoofdstad van Paraguay, alwaar honderden mensen
levend in een supermarkt verbrand zijn. De (vermoedelijke, maar al te
geloofwaardige) oorzaak? De directie, bang voor plunderingen, cq voor
klanten die zonder af te rekenen het pand zouden verlaten, had de
in/uitgangen laten vergrendelen.

Deze actie past perfect in de logica van de pan-capitalistische
globalisering. Wars van ethisch-moralistische flauwekul, staat Asuncion
aan de avant-garde met een consequente uitbreiding van de aloude gezegde
die in jullie stamkroeg hangt: "Wij poffen niet, want we zijn dan ons
geld én de klant kwijt". Let op het laatste. Waarom zou je de klant nog
in leven houden als je het geld (je bedrijfsvermogen) toch al kwijt bent?

Zou dit morgen in de Bijenkorf ook kunnen gebeuren? Nou nee, want de
huidige generatie managers is nog gehersenpoeld met de volstrekt
achterhaalde en hoogst inneficienete ideologie van de 'menselijke
waardigheid' of zoiets. Maar bij hun opvolgers in opleiding zou ik het al
niet zo zeker meer weten (en ik weet wel verdomd zeker dat zij mijn AOW
gaan afpakken ;-). Al zullen ze weer wel worden tegengehouden door het
feit dat het begrip menselijke waarde thans succesvol is opgevolgd door
de 'claimcultuur'.

Maar wat als je niets te claimen hebt, zoals Paraguayaanse shoppers en
Chinese textielarbeiders (die spelen ook ook regelmatig voor gebraden kip
aan in gebaricadeerde brandhout fabrieken) ... ?

(*) Arvind N. Das, The Republic of Bihar (Penguin India, 1992)