Martin Sjardijn on Tue, 4 Jan 2005 00:28:44 +0100 (CET)

[Nettime-nl] het medium in de (schilder)kunst

Bij galeriebezoek iedere keer weer een domper.
Ik zoek kennelijk nog steeds naar schilderkunst die me raakt, maar zonder succes.
Afgelopen bezoek aan Galerie Maurits van de Laar  opnieuw niets. Ik bleef door de etalage-ruit
kijkend, buiten. Een kille beeldende presentatie, die al in vele varianten is beleefd, vele jaren geleden
en dan ook al niet boeide. De introducerende en begeleidende tekst door Maurits zo nauwkeurig
mogelijk opgesteld, veranderde daaraan niets.

Verschralende beeldcultuur is het enige wat ik waarneem. Ook een verschralend netwerk
van geinteresseerden, dat de galeries, die deze schilders-traditie trachten voort te zetten,
frequenteert. Vroeger zag je (tijdens openingen) museum-mensen en andere galeriehouders of hun spionnen.
Niets van dat al is nog het geval de laatste jaren.
Nu nog slechts jonge schilders die meestal niets te maken willen hebben met
wat heet Nieuwe Media en er zich openlijk tegen af zetten. Grappig genoeg zie je op de academies
duidelijk een scheiding tussen degenen die de technologische revolutie volgen, (echter meestal pragmatisch)
en zij die regressief voor de oude ambachten kiezen. Dit vaak in het kielzog van oudere docenten die hun identieteit
ooit vonden in de oude ambachten. Er lijkt ook in de 21ste eeuw niets veranderd in vergelijk met de eerdere eeuwwisseling.

Ook bij de oudere generatie zie ik die verschraling. Ondanks het feit dat deze beweging erg geprofiteerd heeft van de
opbloei in schilderkunst sinds 1980. In stilte konden zij meeliften op de golven van regressie die de nieuwe schilderkunst
kenmerkte. Neem het werk van de Cobraschilders. De aardige Constant van Nieuwenhuis bijvoorbeeld.
Zijn werk is een blijvende herhaling van een eens suksesvolle periode. En hij is nog de meest interessante.
Bij Jan Sierhuis krijg ik echt een gevoel van kromme tenen bij het zien van zijn repeterende productie die
kennelijk nog steeds aftrek vindt.

Er is duidelijk sprake van een veel te lang durende, crisis in de beeldende kunst zoals Peter Weibel betoogt! (zie b.v.
http://www.mediamatic.net/artefact-200.5609.html)
Met grote verbazing zie ik deze crisis voortduren en voortduren.
Soms denk ik wel eens dat het mijn teveel aan verwachtingen is, na zoveel te hebben gezien.
Het kan zijn dat ik wat  ongevoelig en blasé geworden ben door al dat gekijk en geschilder.

Dat deze crisis alom is, getuige ook het landelijk discours.
Als ik bijvoorbeeld het kunsttijdschrift Metropolis M lees, vind ik slechts wat
te complex theoretisch geneuzel, dat slechts nog betekenis heeft in een steeds kleiner wordend kringetje.
Het blad wordt navenant duurder en minder interessant in de letterlijke betekenis van het woord
"inter",  "esse" (homines). Het is niet meer tussen de mensen.

In Mediamatic wordt, meestal verhuld, verslag gedaan van de krisis, maar meer ook niet.
Nieuws, noch nieuwe manifeste statements of praktijken te vinden in dit toch enige
gezaghebbend tijdschrift, behalve de theorethische stuurlui aan de wal die onder
de (eenogige) indruk zijn van het cybergeweld van de laatste 15 jaar.

Men ziet bij Mediamatic slechts de vernieuwingen in de uit de house-party-cultuur
voortgekomen V-J computer-praktijken met de goedkoop geworden beamers
in de vorm van "Nieuwe Media for the (Young) Masses". V2, Paradiso en de Melkweg
met de druk bezochte MultiMedia shows Dat levert wat geld op en vooral wat roes...
in praktische toepassingen. Dikwijls ondersteund door de Mondriaanstichting (?!)

Paradigma-shift in de kunst? Hoe? Waar?

Op de Tu-Delft gebeuren inderdaad echt spannende dingen met augmented reality.
Daar heeft Weibel gelijk in. Hoe redden we ons met de traditie van de kunst uit dit dal?

Deshalb könnte es der Fall sein, dass
die Menschen künftig die Bilder der Wissenschaft für notwendiger erachtet als
die Bilder der Kunst. Um sich gegenüber den Wissenschaften und ihren
bildgebenden Verfahren behaupten zu können, muss Kunst nach einer Position
jenseits der Krise der Repräsentation und der Bilderkriege suchen. -Peter Weibel

Martin Sjardijn
Paviljoensgracht 44a
2512 BR Den Haag
Phone: +31(0)703631358