Eric Kluitenberg on Tue, 4 Jan 2005 01:36:30 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] het medium in de (schilder)kunst

Een interessante bijdrage aan de discussie over hoe nu verder met de
beeldcultuur en de kunst in het bijzonder. Een eeuwige discussie, zoals
het hoort, tot we besloten hebben dat het er echt niet meer toe doet. Zo
ver ben ik vooralsnog niet en vele anderen (gelukkig) ook niet.

Ik vind de titel een beetje misleidend - "het medium in de
(schilder)kunst". Het lijkt me namenlijk dat de crisis waar Martin over
schrijft niet medium-specifiek is, om het zo maar te zeggen. De crisis
is overal, dat wil zeggen dat de vraag naar de relevantie en actualiteit
van de kunst groter is dan ooit (sinds de uitvinding van het concept
"kunst" als los staand van ambacht). Die crisis is allereerst een gevolg
van de explosie van de beeldcultuur in haar ongehoorde veelvormigheid en
helemaal in haar veelvuldigheid. De enorme visuele expertise die is
opgebouwd na eeuwen van experimenteren en haar mechanische,
elektronische en digitale reproductie hebben een david en goliath
karakter gegeven aan de soms futiel lijkende strijd van de kunsten met
de geexplodeerde beeldcultuur.

Het gaat volgens mij echter evenmin om de vorm - de crisis van de vorm
zou hooguit kunnen zijn dat elke denkbare vorm tegenwoordig mogelijk is
als instrument voor de kunstenaar, waardoor er een soort
vrijblijvendheid dreigt. Anything goes, because nobody cares...

Eerder zou ik de aandacht willen richten op de rol van het idee in de
kunst. Ideeën drijven volgens mij de wereld, tenslotte is geld ook maar
een idee.... Sinds Duchamp's afscheid van de retinale kunst is kunst
primair een filosofische activiteit geworden. Lyotard heeft er bij
herhaling op gewezen dat dit zelf-reflectieve moment in de kunst een
oneindigheid in zich bergt, een oneindigheid die haar als sensibiliteit
verbindt met zowel de technowetenschappelijke wereld, als met die van
het moderne kapitalisme. De technowetenschappen richten zich op horizon
van het mogelijke en het moderne kapitalisme richt zich op de horizon
van het realiseerbare en Lyotard observeert correct dat de horizon zich
tot in de oneindigheid uitstrekt (met elke stap verwijdert de horizon
zich opnieuw in gelijke mate in ons gezichtsveld). Hij noemt die
gedeelde gevoeligheid een "affinité avec l'inifnité".

Is er een crisis van de ideeën dan?
Misschien...

Maar als er een uitweg is dan toch allereerst op het niveau van het idee
dat nieuwe vormen drijft. Ik pleit niet voor anemische concept-kunst -
dat kennen we nu wel en is de meest afzichtelijke vorm van
neo-salonisme. Het gaat me eerder om ideeën die zich aan de
vrijblijvendheid onttrekken, die inspireren, onthutsen, ontregelen,
ondanks alles mensen op het verkeerde been zetten, die de urgentie "naar
thuis hameren", daar staat of valt relevante kunstproductie mee,
ongeacht in welk medium.

In de mediakunst is de crisis minstens even sterk aanwezig als in wat
Martijn over onze schilders schrijft, het gevaar van absolute
marginalisering, irelevantie, behaagzucht, herhaling, formalisme,
etcetera. Lange tijd was er in deze hoek wat meer dynamiek, deels omdat
het veld nog niet duidelijk was ingevuld, nog relatief open was. Daarmee
was het een goed speelterrein voor een jonge generatie die haar stempel
wilde zetten op de actualiteit. Het blijkt erg moeilijk om over de
immanentie van de crisis een constructieve dialoog te ontwikkelen.
Nieuwe urgente ideeën zijn nodig om de benoemde en andere gevaren te
ontstijgen. Voor een deel zullen die ideeën afkomstig moeten zijn van
een jonge generatie die gedreven wordt door gretigheid om haar eigen
stem te laten horen.

Maar wat als die jonge generatie de context (media-)kunst niet langer
als attractief of relevant / statusverhogend ziet?

Kunst als geriatrische inrichting??

groeten,
Eric