Geert Lovink on Sat, 23 Apr 2005 09:44:01 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] internet censuur in nederland: KLPD haalt site met Hamas-filmpjesoffline

KLPD haalt site met Hamas-filmpjes offline

Na ingrijpen van de KLPD haalde een Nederlands internetbedrijf een
Hamas-site met terreurtips van het web. Andere extremistische sites
blijven wel online. Wanneer moeten de hoster actie ondernemen?

  Filmpjes met tips over hoe raketten af te vuren en explosieven te
gebruiken; tot twee weken geleden stonden ze op de propagandawebsite
voor de terreurbeweging Hamas: Mojahedun.com.

  En waar stond de computer die Mojahedun.com in de lucht hield? Nergens
anders dan in Nederland, ergens bij het internetknooppunt in Amsterdam,
de AMS-IX. Daar heeft het Eindhovense internetbedrijf EuroAccess zijn
datacentrum. Dankzij EuroAccess konden de bezoekers van Mojahedun.com
elkaar op de fora handige aanwijzigingen voor de gewapende strijd
toespelen.

  Pro Allah

Totdat Netkwesties ging bellen en e-mailen. Na wat e-mails en belletjes
naar het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) in Driebergen, volgde
per e-mail de boodschap namens de digitale recherche: EuroAccess is
gesommeerd de Hamas-site offline te halen.

  Volgens de directeur van het internetbedrijf, Paul Leurink, was de
site van een grote klant uit Saudi-Arabië. De servers van EuroAccess
houden ook nog andere extremistische sites in de lucht. "Die sites
mogen kennelijk wel, want daarover heb ik van de KLPD niks gehoord",
zegt Leurink.

  "Ik neem pas actie als zij zeggen dat het niet onder de wet valt. Wat
mij betreft kan een Hamas-site nog wel als er maar niet direct wordt
opgeroepen tot terrorisme. Kijk, je mag bij ons best een site hebben
waarop je schrijft dat je voor Allah bent en een hekel hebt aan alle
andersgelovigen. Maar zoiets als filmpjes met terreuraanslagen, vlak
nadat ze zijn gepleegd, dat gaat mij natuurlijk ook te ver."

  Al eerder problemen

Het blijkt niet de eerste keer dat EuroAccess na overleg met de KLPD
besloot een Hamas-geöriënteerde website van het net te laten halen.
"Vorig jaar gebeurde dat ook al eens", vertelt Leurink. "Toen was het
een of andere website van de Groene Tijgers. Ook iets met Hamas dus."

  De persvoorlichter van de KLPD bevestigt dat: "Er is inderdaad al eens
contact geweest met EuroAccess. Een van de sites is vorige week door de
provider uit de lucht gehaald."

  Vooral het forum 'militaire betrekkingen' van de site trok de
aandacht. Daarop stonden uitgebreide instructies over het maken van
explosieven en projectielen om auto's op te blazen en een
stap-voor-stap-handleidingen voor het schoonmaken van geweren.

  Aaron Weisburd, de drijvende kracht achter Internet Hagannah, een site
die nauwkeurig de online activiteiten van moslimextremisten in de gaten
houdt, kent de site goed. "Op de voorpagina stond een banner met Sjeik
Yassin, de leider van Hamas, met direct daarnaast een portret van Osama
Bin Laden van Al-Qaeda. Als je die twee naast elkaar ziet, en dat
Leurink dan zegt dat eerst aangetoond moest worden of de site wel
terroristisch van aard was, dan moet ik concluderen dat hij blind is."

  De namen van klanten in kwestie wil EuroAccess Netkwesties niet
verschaffen. Volgens Weisburd is Leurink niet verstandig bezig. "Het
direct of indirect leveren van diensten aan terroristen van welke soort
ook, is niet wat ik versta onder een verstandige manier van
bedrijfsvoering. Dat hij de identiteit van zijn Saudische klant niet
wil onthullen, zorgt ervoor dat hij de enige is ik hiervoor in de
openbaarheid verantwoordelijk kan houden."

  Nog een doorn in het oog

In het datacentrum van EuroAccess draait nog de DNS-server van een
andere website waar Weisburd over valt: Alkotla.com, de site van Hamas'
studentengroepering. "Uit deze jongerenclub recruteert Hamas plegers
van zelfmoordaanslagen. Hamas is een terreurorganisatie, dus ook al
zouden hier geen directe aanwijzigingen staan tot het plegen van
aanslagen, de site op zichzelf is wel terroristisch.

  Legitieme bedrijven als EuroAccess moeten hier hun diensten niet aan
verlenen", aldus Weisburd. Hij verwijst naar een pagina op de site met
daarop een bloederige foto na een zelfmoordaanslag met daarin het
bijschrift dat het 'zionistisch' bloed zou zijn.

  Waarom houdt EuroAccess die site met lof voor de plegers van
zelfmoordaanslagen nog wel in de lucht? "Ik heb niet vernomen dat de
uitingen op die site volgens de Nederlandse wet strafbaar zijn. Anders
had de KLPD dat wel gezegd." Waarom Alkotla.com en andere extremistisch
ogende websites wel online mogen blijven, kan Kraszewski van de KLPD
nog niet zeggen. "De zaken worden verder onderzocht."

  Ook de DNS-server van Alawajy.net draait bij EuroAccess. Dat is de
site van een bekende extremistische geestelijke Mushin Al-Awwaji.
Weisburd: "Het begint bij de geestelijken, het eindigt met kogels en
bommen."

  Burgerplicht

Volgens hem zou de Nederlandse politie ook tegen deze sites actie
moeten ondernemen. In Amerika gaat dat meestal niet. "Hier zijn in de
meeste gevallen geen wetten van toepassing. We zijn afhankelijk van
burgers die hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Wil EuroAccess
bekendstaan als een bedrijf dat zijn ogen sluit voor islamitisch
geweld?"

  Ook over het Nieuwegeinse 357hosting.com - waarover Netkwesties eerder
schreef - legde Weisburd een uitgebreid dossier aan. "Ik ben al een
paar jaar bezig met het documenteren van zijn rol in het promoten van
islamitisch terrorisme op internet en ik zal zijn rol niet vergeven of
vergeten."

  Die Saudische klant is volgens Leurink een van de grootste
internetaanbieders van het Arabische subcontinent. "Op de server waar
Mojahedun.com stond, staan nog zeshonderd sites en dan hebben ze bij
ons honderden servers", aldus de Eindhovenaar.

  Waarom komen de Saudi's nu uit bij een Nederlander? Leurink: "In het
Midden-Oosten zijn internetfora heel erg populair. Dat heeft te maken
met het strenge regime dat er heerst. Ze zijn niet vrij te zeggen wat
ze willen en daarom zoeken ze een internetbedrijf in het buitenland.
Veel Arabische sites worden gehost in Amerika, maar ik ben goedkoper en
sneller."

  Een eigen website, dat heeft EuroAccess dan weer niet. "Niet nodig",
zegt Leurink. "Wij verhuren onze diensten aan andere internetbedrijven.
en we willen niet met hen gaan concurreren via onze eigen site.
Bovendien komen de meeste klanten toch bij ons door
mond-tot-mond-reclame. Ja, ook de Saudiërs zijn zo aan ons gekomen...."

  [Tonie van Ringelestijn, 22 april 2005]

Verder in editie 125

	• 	Blogosfeer, de nieuwsgroepen van weleer
	• 	KLPD haalt site met Hamas-filmpjes offline
	• 	Column Kees Kuilwijk