Boyd Noorda, Socia Media on Mon, 20 Nov 2006 16:42:33 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] ECP.NL: Op weg naar een nieuwe 'golden age'?

Geert schreef:

> ECP.NL: Op weg naar een nieuwe 'golden age'?
>
> Is Nederland op weg naar een nieuwe golden age? Ofwel een nieuwe periode
> van economische groei en maatschappelijke vooruitgang door ICT? Of
> blijven we nog achter op de mogelijkheden die we hebben? De
> succesvoorwaarden zijn uitstekend, meent Valerie Frissen, ....
[knip]
> Maar hoewel de voorwaarden goed zijn, blijft de gewenste doorbraak /
> versnelling achter.
[knip]
> Grootste knelpunt zijn de institutionele kaders die niet snel
> veranderen (met name in de publieke sector).
>
> Echte veranderingen komen ook van onderaf.

Dit gaat over bedrijfleven en overheid, maar binnen 'het maatschappelijk
veld' valt dat dus erg tegen ...
De grass roots initiatieven op ICT gebied hebben het juist bijzonder
moeilijk, terwijl daar vaak uitstekende ideeen en innovaties bedacht
worden, waar de maatschappij als geheel wat aan heeft.

Het probleem is dat er nauwelijks techies, programmeurs en vaak ook
mediamakers beschikbaar zijn binnen deze (vrijwilligers)initiatieven. Of
dat aan 'institutionele kaders' ligt, misschien als het om geldstromen
gaat. Oorzaak imho is gewoon dat 'techniek' niet sexy genoeg is in de
kring van maatschappelijke en culturele initiatieven. Voeg daarbij het
'algemene' gebrek aan ICTers en de cirkel is rond.
Maar techniek is wel het fundament voor al die creatieve ideeen.

Enkele voorbeelden uit mijn eigen gezichtsveld:

De meeste Indymedia's wereldwijd worden technisch bestierd door slechts 1
(Nederlandse) techie, die daardoor al eens geveld werd door een burn-out.

Allerlei leuke technieken (zelfs RSS) worden nog vrijwel niet gebruikt
door de online onafhankelijke media.

De Nederlandse 'Vrije Radio's' zijn, na de (gedwongen) overstap van ether
naar streaming, vrijwel doodgebloed.

Bij het onafhankelijk internet platform dDH.nl hebben we inmiddels zo veel
(niet uitgevoerde) innovatieve ideeen op de plank moeten leggen dat ik ze
me niet eens meer allemaal kan herinneren. Het zeer waardevolle concept
van dDH (NGO's samen baas op eigen server) krijgt geen navolging; daar
zijn geen systeembeheerders voor te vinden.

Sinds de startconferentie van AnderNieuws.Net wordt nu al 2 jaar gezocht
naar programmeurs die de beoogde faciliteiten kunnen bouwen. Daardoor
worden grote kansen gemist rond de 'eigen nieuwsvoorziening' bij allerlei
evenementen en wordt telkens opnieuw tijd verspild bij de ad hoc
organisatie van nieuwsvoorziening.

Kortom: Ik zou het optimisme graag delen, maar ik zie juist een grote
(vaak dodelijke) stagnatie aan de basis.
Ik durf zondermeer de stelling aan dat het gebrek aan techies en
programmeurs met stip de grootste belemmering is voor de ontwikkeling van
de onafhankelijke/alternatieve online media.

Tot zover, snel verder met de dagelijkse berg (theoretisch vermijdbaar)
handwerk, zodat ik hopelijk vanavond nog wat tijd heb voor iets
productiefs (content).

Boyd Noorda
(webmaster, mailing list beheerder, helpdesker, spam blocker,
systeembeheerder, en o ja, ook nog journalist en fotograaf)