Gridforum.nl Nieuwsbrief on Tue, 20 Mar 2007 20:45:45 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Gridforum Nederland Nieuwsbrief Nummer maart 2007 (Modified by Geert Lovink)

 Gridforum Nederland Nieuwsbrief Nummer maart 2007

Voor een html-versie van de Nieuwsbrief, inclusief zoekfunctie en archief van oude exemplaren, ga naar: http://genias.biz/vmp/articles/contentsnieuwsbrief200703.html

---------------------------------------------------<<

-------------------------------------
OGF nieuws
-------------------------------------

Open Grid Forum is op zoek naar een nieuwe voorzitter

In oktober 2007 komt er een einde aan de driejarige termijn van Open Grid Forum voorzitter Mark Linesch en gaat het OGF-voorzitterschap over in andere handen. Tijdens zijn januari-vergadering heeft het OGF Bestuur een onderzoekscomité opgericht om kandidaten te vinden voor deze vacature. Het Bestuur nodigt de OGF leden en deelnemers uit om een essentiële rol te vervullen in de zoekprocedure naar een nieuwe voorzitter.
+++ http://genias.biz/vmp/articles/nieuwsbrief/RE-20070314-10-41-40.html

-------------------------------------
Cursussen en evenementen
-------------------------------------

De ASCI onderzoeksschool en het VL-e project houden gezamenlijk een postgraduate cursus over Advanced Grid Programming Models. Aan de orde komen de Grid Application Toolkit (GAT), de Simple API for Grid Applications (SAGA), de Ibis programmeeromgeving, en de Koala grid scheduler. De cursus bestaat uit vier dagen - 13 april, 20 april, 27 april, en 7 mei - en wordt gehouden op locaties van de Vrije Universiteit Amsterdam, de Universiteit van Amsterdam, en de TU Delft. Vooraf aanmelden is vereist. Leden van Gridforum Nederland mogen echter gratis meedoen zolang er plaatsen beschikbaar zijn. Voor gratis deelname moeten GFNL leden zich opgeven als "Guest", onder vermelding van het sleutelwoord "VL-e".
+++ http://www.cs.vu.nl/~kielmann/asci-a14/

12 juni 2007 - International Symposium on Grids for Science and Business, Gent, België

Doel van dit internationaal symposium is een aantal actieve belanghebbenden samenbrengen en iedereen die geïnteresseerd is in de evolutie van grid technologieën op de korte tot middellange termijn. Dit symposium richt zich tot bedrijfsmensen, academici en openbare instellingen aangezien toekomstige grid applicaties van toepassing kunnen worden in verschillende domeinen en zo voor veel partijen relevant zijn. Het event wordt georganiseerd door het Vlaams Interdisciplinair Instituut voor Breedband Technologieën (IBBT) en de Universiteit van Gent in samenwerking met de Brusselse Universiteiten ULB en VUB en wordt mede ondersteund door de projecten BEgrid, EGEE en EUROLABS. Het programmacomité bestaat uit Piet Demeester en Bart Dhoedt, Universiteit Gent en IBBT, Paul Van Binst (ULB) en Rosette Vandenbroucke (VUB). Bevestigde sprekers zijn Steven Dewaele, Vlaamse Regering; Fabrizio Gagliardi, Microsoft; Jorge Gasos, Europese Commissie; Dieter Kranzlmuller, Universiteit van Linz; Ian Osborne, Grid Computing Now!; en Nick Tzannetakis, Noesis/LMS.
+++ http://events.ibbt.be/grid2007

20-31 augustus 2007 - CERN Computing School in Dubrovnik, Kroatië

De CERN School of Computing (CSC2007) zal grid en software technologieën belichten, naast computing voor fysica. Deze zomerschool richt zich naar postgraduaat studenten en onderzoekers met een paar jaar ervaring in elementaire deeltjesfysica, computing of aanverwante gebieden. Het aantal deelnemers is beperkt tot 80. Kandidaten mogen zowel uit CERN lidstaten zijn als uit niet-lidstaten. Registratie dient te gebeuren voor 15 mei 2007.
+++ http://csc.web.cern.ch/CSC/2007/This_year_school/This_year_school -2007.htm

27-28 augustus 2007 - CoreGRID Symposium in Rennes, Frankrijk

Het CoreGRID Symposium streeft ernaar om het belangrijkste Europese event voor grid computing te zijn en wil de resultaten van Europese landen en lidstaten met betrekking tot grid computing verspreiden, alsmede andere internationale projecten over gridonderzoek en -technologieën. Het symposium wordt georganiseerd in samenwerking met de Euro-Par 2007 Conferentie. Het CoreGRID Symposium zal alle aspecten van grid computing belichten met inbegrip van de service infrastructuren. Als zodanig wil het de deelnemers uit de onderzoeks- en bedrijfswereld samenbrengen.
+++ http://europar2007.irisa.fr/CoreGRID-symposium.php

-------------------------------------
Ledennieuws
-------------------------------------

Alcatel-Lucent en DANTE hebben met succes een nieuw optisch datanetwerk uitgerold dat nationale onderzoeks- en opleidingsnetwerken over geheel Europa verbindt. De uitvoering vond plaats in het kader van het GÉANT2 project dat in 2004 werd gelanceerd om zowat 3500 wetenschappelijke sites in 34 Europese landen te verbinden om zo het gemeenschappelijk onderzoek te vergemakkelijken. GÉANT2 is het grootste Europese communicatienetwerk ooit voor onderzoek en opleiding met hogesnelheidsdiensten. Het levert tevens nieuwe Ethernet-gebaseerde en grid computing toepassingen voor de wetenschappelijke wereld. DANTE installeerde de vooruitstrevende intelligente optische netwerkoplossing van Alcatel-Lucent om lange-afstandscommunicatie tussen onderzoekscentra met een maximum aan betrouwbaarheid en bescherming mogelijk te maken. Deze voorwaarden zijn een must voor het verzenden van gevoelige onderzoeksgegevens voor projecten zoals e-health, e-learning, klimaatmodellen, en wereldwijde aardbevingsvoorspellingen. De oplossing bestaat uit een geoptimaliseerde combinatie van dense wavelength division multiplexing (DWDM) en optische cross-connects met een geïntegreerd beheer.
+++ http://www.alcatel-lucent.com

Oracle introduceert data-integratieoplossing

Oracle breidt zijn Oracle Fusion Middleware-aanbod uit met een data-integratieoplossing. Oracle Data Integrator ondersteunt organisaties bij het integreren van grote hoeveelheden gegevens die verspreid zijn over verschillende Oracle en niet-Oracle omgevingen. Hierdoor neemt ontwikkelproductiviteit toe en worden de kosten voor ontwikkeling en onderhoud van data-integratieprocessen verlaagd. Oracle Data Integrator is gebaseerd op de technologie van Sunopsis, de leverancier van producten voor data-integratie die Oracle in oktober 2006 overnam. De software speelt een belangrijke rol bij bedrijfskritische initiatieven zoals business intelligence, data warehousing, Service Oriented Architecture (SOA) en Master Data Management.
+++ http://www.oracle.nl

Where is our business experiment leader?

De Lama's maar dan in het Amerikaans en op het Leidse plein. Dat was het social event dat de circa 100 deelnemers aan de BEinGRID bijeenkomst in Amstelveen te wachten stond. Boom Chicago gaf een participerende show waarbij werd geïmproviseerd op woorden en zinnen die het publiek mocht (moest) roepen. Tijdens de dag had ik de zin "Where is our business experiment leader?" gebruikt, dus dat leek me wel wat. Blij waren ze geloof ik niet, maar met een sketch waarin voortdurend "I have to go to experiment my business" kwamen ze er toch aardig uit. Maar wat is een "business experiment leader" eigenlijk?
+++ http://genias.biz/vmp/articles/nieuwsbrief/RE-20070316-9-54-46.html

GOVCERT.NL en SURFnet werken aan sensor-netwerk

SURFnet en GOVCERT.NL ondertekenden een intentieverklaring om samen verder te werken aan een sensor-netwerk om kwaadaardige aanvallen vanaf het internet te ontdekken. GOVCERT.NL maakt sinds juni 2006 gebruik van de door SURFnet ontwikkelde open source Intrusion Detection System (IDS) software ten behoeve van haar monitoringdienst. Hiermee kan GOVCERT.NL dagelijks onbekende virussen en ander ongewenst netwerkverkeer detecteren voor en bij haar deelnemers. Vanwege de positieve ervaring stelt GOVCERT.NL nu resources beschikbaar voor de verdere ontwikkeling van de IDS software.
+++ http://genias.biz/vmp/articles/nieuwsbrief/RE-20070307-10-40-2.html

BELIEF Technologie Rapport beveelt grid infrastructuur aan voor biomedische informatica

Het BELIEF project heeft een rapport gepubliceerd over de grid infrastructuur behoeften voor biomedische informatica als een opstap naar het voorbereiden van diensten en onderzoek aangaande biologie en geneeskunde. Het BELIEF rapport is het resultaat van een brainstorm sessie bij CERN in oktober 2006. De sessie bracht drie complementaire aspecten van biomedische informatica onder de aandacht: technologische, organisatorisch/politieke en gebruikersgerichte kwesties. De combinatie van deze componenten zou een degelijke basis moeten vormen voor de promotie van convergentie tussen de domeinen van biologie en geneeskunde en, via gridtechnologie, de installering mogelijk maken van een breedschalig platform.
+++ http://www.beliefproject.org

SARA bouwt Life Science Grid

Voor wetenschappers uit de Life Sciences is het van belang om te kunnen beschikken over geavanceerde HPC-faciliteiten. In opdracht van NCF en NBIC plaatst SARA daarom bij universiteiten die hierin geïnteresseerd zijn een krachtig computercluster dat gebruikt kan worden voor experimenten. SARA en de user community verzorgen de ondersteuning. Op dit moment zijn de eerste clusters uitgeleverd, die al intensief gebruikt worden.
+++ http://genias.biz/vmp/articles/nieuwsbrief/RE-20070307-10-27-28.html

Burgemeester en Wethouders Amsterdam op bezoek bij SARA

Op 13 maart heeft het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam een bezoek gebracht aan SARA Amsterdam. Tijdens dit bezoek heeft SARA-directeur dr. ir. A. Osseyran een presentatie gehouden over SARA's activiteiten en het belang van High Performance Computing. SARA-directeur Osseyran is ingegaan op de vraag of Amsterdam ook in de nabije toekomst op Europese schaal zal blijven meetellen als supercomputercentrum. Binnen enkele jaren zullen in Europa een aantal supernodes worden geselecteerd. Supernodes zijn computercentra die op 'Peta-niveau' rekenkracht, netwerkverbindingen en opslagcapaciteit aanbieden.
+++ http://genias.biz/vmp/articles/nieuwsbrief/RE-20070314-13-50-38.html

De snelste supercomputer ter wereld komt in Europa te staan

De snelste supercomputer ter wereld stond tot nu toe altijd in de USA of in Japan. Dit zou op termijn wel eens kunnen veranderen als de plannen van de "HPC in Europe Taskforce" werkelijkheid worden. De taskforce plannen zijn erop gericht om een betaalbare supercomputer infrastructuur op te bouwen in Europa om de wetenschap te ondersteunen. Dit behelst tevens een supercomputersysteem van wereldklasse aan de top van de piramide. Aan de basis staan nationale en regionale supercomputerstructuren. Deze worden momenteel geïntegreerd door Europese projecten zoals DEISA en EGEE. Dit niveau moet een meer permanent karakter krijgen. De nieuwe supercomputersystemen mogen geen eenmalige investering betekenen maar deel uitmaken van een compleet Europees HPC ecosysteem. De "HPC in Europe Taskforce" heeft voorstellen gepubliceerd om de systemen te financieren binnen de complexe Europese situatie en gepleit voor een internationaal peer review systeem dat de beste voorstellen om computertijd te gebruiken toegang verschaft. Een deel van het geld zou moeten komen van nationale initiatieven en een deel van de Europese Commissie onder het Zevende Kaderprogramma. De "HPC in Europe Taksforce" (HET) is een initiatief van elf Europese landen.
+++ http://www.hoise.com/primeur/07/articles/weekly/AE-PR-03-07-100.html

Europese Commissie lanceert nieuwe website voor Service en Software Architecturen, Infrastructuren en Engineering

De Europese Commissie, Information Society and Media DG, Unit D3 "Software & Service Architectures and Infrastructures", die ook verantwoordelijk is voor Grid computing onderzoek, heeft een nieuwe website klaargestoomd voor Service en Software Architecturen, Infrastructuren en Engineering. Onderzoeksactiviteiten op het gebied van services, software en virtualisatietechnologieën werden geïntegreerd in het Strategisch Objectief 1.2, "Service and Software Architectures, Infrastructures and Engineering" van het nieuwe Werkprogramma 2007-2008 voor Informatie- en Communicatietechnologieën in het Zevende Kaderprogramma. Deze integratie wordt ondersteund door de vorming van een nieuwe "Software & Service Architectures and Infrastructures" unit. De nieuwe unit combineert de activiteiten van de vroegere "Software Technologies" en "Grid Technologies" units.
+++ http://cordis.europa.eu/fp7/ict/ssai/home_en.html

De Nieuwsbrief is een maandelijkse uitgave van de Vereniging Gridforum Nederland. Voor meer informatie: http://Gridforum.nl. Daar staat ook een formulier om u aan te melden voor de Nieuwsbrief.

______________________________________________________ * Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet * toegestaan zonder toestemming. <nettime-nl> is een * open en ongemodereerde mailinglist over net-kritiek. * Meer info, archief & anderstalige edities: * http://www.nettime.org/. * Contact: Menno Grootveld (rabotnik@xs4all.nl).