ravage on Thu, 5 Apr 2007 13:49:26 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Actievoerders bezetten reclamezuil

Actievoerders bezetten reclamezuil

Een enorme reclamezuil op de parkeerplaats van de IJsselhallen in Zwolle is
gisteren gedurende zeven uur bezet. De actievoerders bedekten beide zijden van
de zuil met een spandoek, waarmee ze protesteerden tegen reclame in de publieke
ruimte.

Met een touw en ladder beklom een student beeldende kunst samen met een maatje
op woensdag rond elf uur in de ochtend een tientallen meters hoge reclamezuil
naast de A28 bij Zwolle. Vervolgens ontrolden zij een kolossaal spandoek waarop
voor passerende automobilisten in koeienletters 'Ik ben begaan met jullie
ellende' leesbaar was. Aan de achterzijde dekten zij de reclame van Achmea
grotendeels af met een groot zwart doek.

De actie was niet specifiek tegen de verzekeraar gericht, maar op de overdaad
aan reclame in het algemeen die mensen gemerkt en ongemerkt onder ogen krijgen.
"Ik ben begaan met de ellende van de 'beeldbezetting' en wil zo mijn compassie
aan de wereld tonen", vertelde de actievoerder terwijl hij op tien meter hoogte
aan een ladder hing.

De met een zwarte sjaal en zonnebril vermomde actievoerder zegt een bijdrage te
willen leveren aan een wereldwijde revolutie. Op welk gebied deze revolutie
plaats zou moeten vinden, is hem nog niet bekend. De actie bleef niet
onopgemerkt. Vanaf de snelweg was regelmatig een claxon te horen. Het spandoek
en de actievoerders werden met een takelwagen naar beneden gehaald. De jongens
willen het niet bij deze actie laten. "De volgende keer is de euromast aan de
beurt", waarschuwden ze.

http://www.ravagedigitaal.org/2007nieuws/april/04/04.php
(met foto)