René Boer on Sun, 17 Jun 2007 23:32:01 +0200 (CEST)

RE: [Nettime-nl] De G8 en de geruchtenmachine

he Kees,

Met veel interesse lees ik je analyse van de berichtgeving rond de G8. Zelf ben ik ook de volle week aanwezig geweest en verrast (het betreft hier mijn eerste G8-demo..) door de absurde berichtgeving die constant door alle media klakkeloos werd overgenomen, ook bijvoorbeeld in kranten als de Volkskrant.

Toch wil ik noch een opmerking maken rond De Grote BlackBlock Discussie: Inderdaad, de repressie was enorm: honderden controles hebben we moeten ondergaan, dag en nacht helikopters en straaljagers die laag overscheren, etcetera. Ook was de grootte van de politiemacht bij de massademo in Rostock 2 juni echt buiten alle proporties. En natuurlijk is het goed dat er veel vraagtekens worden gezet bij het ontstaan van de rellen. Het is in het verleden al vaak voorgekomen dat er sprake was van infiltranten en provocateurs, maar er valt niet te ontkennen dat langs de oostroute die ik heb gelopen tientallen ramen waren ingegooid en niet 1 of 2. Verder liepen heel erg veel BB'ers met stevig materiaal (beitels e.d. voor het aanmaken van munitie uit de straat). Ik begrijp de frustratie van het jarenlang tot in den treure zwaaien met een vlag en het aanhoren van een greenpeacepraatje, maar er zijn echt veel mensen die zich duidelijk op deze confrontatie hebben voorbereid en hem ook onmiddellijk zijn aangegaan.

Dat terzijde is de berichtgeving hieromtrent inderdaad zeer slecht geweest. Wat ik nergens meer ben tegengekomen in de media, maar wat een journalist van het ANP mij nog toevertrouwde: hij had contact opgenomen met de samenwerkende ziekenhuizen in Rostock, die in totaal maar tegen de 100 mensen hadden opgenomen, en niet de overal genoemde 1000. Verder is het verhaal van de clowns met zuur ook absurd, hetgeen ook juist heel erg indruist tegen het idee van de clownsarmy.

Verder wil ik iedereen die geinteresseerd is in berichtgeving rond de G8 de site unspintheg8.org aanraden.

Renéwww.universitaireactivisten.nl