praktische on Tue, 26 Jun 2007 09:46:33 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Protocol voor nieuwsgroep

Beste Tamara,

Via de e-maillijst nettime.nl, via Geert Lovink vernam ik van het bestaan van je
proefschrift en van de inhoud ervan. Geert zette het bericht erover in Het
Parool op de lijst.

Wat ik uit dit artikel begrijp is dat je onderzoek mijn vermoeden en ervaring
onderstreept: gesprekken via alleen teksten ontsporen gemakkelijk. Mijn
ervaring ontleent ik aan Usenet, aan de nl.hierarchie, met name nl.filosofie.

Ik heb mijn teleurstellende ervaring echter niet omgezet in het zoeken naar
plaatsen om betere gesprekken te kunnen hebben, maar in een zoektocht naar
betere procedures en protocollen voor internetgesprekken via Usenet. De
zoektocht leverde enkele ideeen op. Ik ventileerde ze voornamelijk op Usenet
zelf. Zonder succes, maar het kwam dan ook niet tot een echte bespreking van
mijn ideeen.

Een enkele maal trad ik er ook mee buiten die sfeer, maar tot nu kon ik geen
aansluiting vinden. Misschien kan jouw proefschrift en jouw persoon wel de
scharnier tussen die twee werelden zijn.

Ik reageerde eerst richting Geert op je artikel. Ik weet dat ooit via nettime
levendig werd gediscussieerd, maar dat de email-lijst nu voornamelijk een
prikbord is voor mededelingen over de nieuwe media cultuur; een gevolg van
juist het onvermogen tot een goed gesprek.

Geert liet weten toch een discussie over dit onderwerp via nettime.nl op prijs
te stellen. Hij zei te hopen dat jij ook aan dit gesprek wilt deelnemen. Bij
deze wil ik je daartoe uitnodigen.

Inmiddels heb ik de eerste aanzetten voor die discussie op nettime.nl geplaatst.
Ik hoop dat je de tijd kunt en wilt vinden.

Met vriendelijke groet,

Alle van Meeteren