Patrice Riemens on Fri, 12 Oct 2007 15:57:41 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Making the Spinplant Relevant: more from Friedrich Nietzsche

Als je naar de - niet bestaande - Wikipedia entry voor 'Spinplant'  gaat,
wodt je gelijk uitgenodigd ... om er een aan te maken. Het opnieuw
plaatsten van de originele entry zou tot een eindeloze delete loop leiden,
dus de enige zinvolle entry, en ook de meest 'relevante' zou nu gaan over
de controverse rond die oorspronkelijke entry. En die draaide om het
kennelijk toekennen aan de zoekmachine Google van een soort universele
relevantie- om niet te zeggen waarheids oordeel, of, om Tony Blair te
parafraseren 'No Google - No News'. Maar is dat inderdaad zinviol?

Waar het m.i. echt omgaat is wat een poster op de masterofmedia post van
Michael de 'capital T Trust' van Google noemde, en bijgevolg, die van
Wikipedia. Personelijk, en ik denk zeer velen met mij, hebben daar niet
zoveel moiete mee, zelfs in het bewustzijn van het karakter van Google als
een commercieel bedrijf, wat Wikipedia niet is. Nogmaals: ik schreef het
eerder, het motto 'caveat emptor' is van toepassing, and while we are at
it, ook het devies "trust, but verify".

Blijft dan de vraag naar de motivatie van 'masterofmedia' (ik beschouw het
for het gemak/ cq the sake of argument als een collectief, maar; let wel,
niet als een conspiratie ;-) om zo nu een dan een aanval op deze twee
globale informatiebronnen te lanceren ('ze' deden het al eerder, met het
verhaal over 'shocklogs') Ik gok op een speelse manier van 'research
(pole-) positioning', oftewel het beklimmen van de akademische apenrots
met een clownpak aan - maar wel goede bergschoenen.

Wie overigens serieus geinteresseerd is in deze kwesties van net/ wep
politics moet zeker het boek van Richard Rogers "Information Politics on
the Web" (MIT Press, 2004) lezen. Het legt alles uit over 'back-end' en
'front-end' politics van grote websites. Nuttige reviews te lezen op:
http://tinyurl.com/yv4ruk  (P2P Foundation) en http://tinyurl.com/26aozl
(Neural)