ps@partijloos.nl on Tue, 8 Apr 2008 13:35:59 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Arrogantie | voorbeeld | Re: "Wisdom of the Crowd"

hoi richard,

Misschien is het tekenend voor de essentie van de verpersoonlijking van
waarheid (om met Keen te spreken) dat de geschiedenis naar eigen inzicht
gevormd kan worden. Dat een verwijzing naar Mao, niet een verwijzing is
naar onderdrukking, hongersnoden en andere kwalijke aspecten van zijn
heerschappij. Nee, dat het een verwijzing is zoals jij die bedoelt.
Namelijk als viering van de individuele revolutie, niet de culturele
revolutie. Mao had niet veel op met het individu, ik kies liever voor
het uitgangspunt van paul feyerabend, anything goes.

Natuurlijk hebben autoriteiten vaak ongelijk, en is slaafse volgzaamheid
aan deskundigen gevaarlijk en contra-productief, de geschiedenis van de
wetenschap is er een van vadermoord. Maar, dat zeg ik vanuit dezefde
achtergrond waarmee ik stel dat ook de viering van de massa met scepsis
tegemoet moet worden getreden. Primair voor mij staat zelfstandig,
creatief en kritisch denken. Veel zaken op het web en essenties van het
web dragen hiertoe bij. Echter veel ook niet en ik geloof dat de trend
om alles te democratiseren en populariseren dit laatste juist versterkt.

Het door jouw gegeven voorbeeld is voor mij onduidelijk. Ik denk dat een
onbewezen claim niet de beste argumentatie is. 'Anything goes' moet je
natuurlijk ook niet te ver doortrekken. En daarbij, ik bestrijd niet dat
deskundigen ongelijk kunnen hebben, of dat de massa, kunnen bijdragen
aan kennisontwikkeling, creatieve productie, of wat dan ook. Waar ik
bang voor ben is dat dit meestal niet gebeurt, dat massa eenvormigheid
versterken, dat massa tot populisme leiden.

Tekenend is wellicht het feit dat jouw voorbeeld naar eingen zeggen een
camera toezicht onderneming betreft. Hier komen een aantal zaken samen:
- de wijze van inzet van technologie, die schromelijk wordt onderschat
door de 'massa' die haar privacy heeft opgegeven aan google, facebook en
myspace.
- de rol van particuliere ondernemingen binnen de velden van opsporing
en toezicht, de massa verdient graag geld aan het bewaken van de massa.
de overheid besteed in toenemende mate kerntaken uit. bedrijven doen
zich voor als moreel goed.

Ik ben erg benieuwd naar de eerste web 2.0 beveiligingsoplossingen, ik
ga er vanuit dat ze al gevonden zijn. Met partijloos hebben we daar al
eens al een grap over gemaakt, een analoge versie, voordat web 2.0
popular was:  de honden-uitlaat-buurt-bewaking. De titel spreekt voor
zichzelf, maar iets meer is te zien op de website. Dit is door de
gemeente utrecht getracht om ook in de praktijk te brengen. zijn dit
zieners, angsthazen of idioten die niet meer weten hoe hun eigen  taken
uit te voeren?

Je spreekt verder over twee zaken, de triljoen websites en web 2.0 als
pressiemiddel. Het eerste is zeer interessant en juich ik toe, ik hou
van informatie en verhalen, dat mensen iets opzetten, uitdenken,
vormgeven, etc. En dat zal zeker bijdragen aan de verspreiding van
kennis (zodat de wereld er in de toekomst anders zal uitzien).
Het tweede deel, pressie, is anders. Dit heeft interessante kanten, maar
is ook gevaarlijk. Het is onzin om te geloven dat de massa nu anders is
dan de massa uit het verleden. De jongste politieke ervaringen in
nederland en de verenigde staten duiden er in ieder geval niet op.

De toekomst ligt dan volgens mij ook veeleer in een egocentrische massa,
die niet is geinteresseerd in de problemen van anderen, maar in
bevrediging van persoonlijke behoeftes. Wellicht zoals nu in
post-maoistische China word gevormd (waar Moa ook is ontdaan van zijn
scherpe kantjes). Dit als wij er in slagen om oplossingen te vinden voor
problemen als milieuvervuiling, energietekorten en waterproblemen. Nou
op deze problemen zou ik graag een massa loslaten!

Versta mij niet verkeerd, ik ben van mening dat het internet enorm veel
bijzondere mogelijkheden kent. Zelfs dat web 2.0 mogelijkheden biedt. Ik
ben echter ook oplettend op de gevaren/gevolgen van de massa.
Open-minded houd ook in open te staan voor kritiek op het huidige
evangelie. Jij bent wat optimistischer dan ik, maar ook wat goedgeloviger.

groeten
paul

ps ik geloof dat de telegraaflezer op de koppen (vanouds een niet te
onderschatten kwaliteit van de telegraaf) afgaan, en niet op de inhoud
van het artikel.

On 08/04/2008 11:20, * Richard Reekers wrote:
> Beste Paul et all,
>
> Dank voor je reactie! Bij deze nu al mijn reactie, aangezien vanavond het
> debat losbarst. Mijn opmerkingen op jouw reacties zijn terug te brengen
> naar twee samenhangende onderdelen -
>
> 1) Natuurlijk kon, kan & zal 'de massa' inhoudelijk geen bijdrage leveren
> aan de kwantummechanica. Dat is mijn punt ook niet. Wat dan wel? Heel
> gechargeerd: de deskundigen hebben de wijsheid ook altijd niet in pacht zo
> leert de wetenschapgeschiedenis. Bewieroking van onderwerpautoriteiten kan
> valse zekerheid geven.

> [...]
Oorspronkelijke berichten verwijderd in verband met overschrijden
bestandsgrootte nettime (>40kb), zie
http://www.nettime.org/Lists-Archives/nettime-nl-0804/msg00018.html
Re: [Nettime-nl] "Wisdom of the Crowd" of Arrogance of Authority/Power
(A. Keen)
http://www.nettime.org/Lists-Archives/nettime-nl-0804/msg00013.html
[Nettime-nl] "Wisdom of the Crowd" of Arrogance of Authority/Power (A. Keen)