Tjebbe van Tijen via Chello on Wed, 6 Aug 2008 11:53:49 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Achmed The Dead Terrorist & explotatie via ringtones van latente islamophoben

"Achmed The Dead Terrrorist" is een tien minuten act van poppenspeler/
buikspreker Jeff Dunham en uploaded naar YouTube ergens in 2007.

http://www.youtube.com/watch?v=5PWphbevU6s

50 miljoen maal bekeken wordt gezegd (alhoewel de statistiek functie
van het YouTube adres dat ik vond een veel lager getal geeft).

Enigszins verveeld heb ik de hele tien minuten durende act van Jeff
Dunham bekeken, vond het nogal flauw, maar het kan nuttig zijn om
stereotypen te gebruiken om het besef te laten doordringen dat een
ieder wel eens, sommige bijna altijd, pasklare modellen gebruikt om
een in gedachte niet welgezinde maatschappelijke groep aan te duiden.
De pop Achmed is een skelet waarvan zo te zien de onderbeenderen
afgeslagen zijn doordat hij door" premature detonatie" is omgekomen
bij een zelfmoordaanslag. Zijn meest terugkerende kreet - onder grote
hilariteit door het publiek in het kleine zaaltje dat op de video te
zien is ontvangen - is: "SILENCE, I KILL YOU."

Moslim angst/haat? Voor wat het showtje van Jeff Dunham betreft valt
dat wel mee. Hij relativeert zijn eigen optreden met side-remarks als
"I do not want racist jokes in my show" om vervolgens - in de stijl
van Lenny Bruce - een serie van "smakeloze" grappen over Joden en
Katholieken op te voeren, waarbij de idee is dat de lacher halverwege
zijn lach tot inkeer komt en het schaamrood naar de kaken stijgt ...

Gisteravond zappend bij de TV over de gebruikelijke bil-borsten
kanalen springend kwam meerdere keren een advertentie in beeld:
"aboneer nu GRATIS OP JE MOBIEL Achmed The Dead Terrorist" met in een
knipperende ster de slogan" "Silence, I Kill you!". Deze zin werd in
drie toonaarden met een geknepen tot een fluitend stemgeluid
herhaald. De advertentie was voor een ringtoon abonnement bij
celldorado.com ..." De eerste fun sound is gratis".

http://nl.celldorado.com/NL/ADS/580779566/index.php?
trackid=2017338754&clickid=000iOv01DdmL1qwEjB1J4MBXLrdtvd3f&tick=0&ce_ci
d=000iOv01DdmL1qwEjB1J4MBXLrdtvd3f

Fundsound? Neem aan dat het bedoeld is voor in de van ringtonen
bezwangerde ruimte van een treincopué of andere openbare gelegenheden
waar grapjassen hun plaats in het leven aan anderen willen laten
weten door middel van hun laatste te gekken vette ringtoon.

Vanmorgen opende ik een keurige video site VEOH player met veel
gedegen documentaires en weer dezelfde advertentie.

De rintgoon advertentie stond me echt niet aan (ik wist toen nog
niets van de oorspronkelijke context). Islamophobia wordt tot
Islamophoniade ... wat is er nog over van de oorspronkelijke intentie
van poppenbuikspreker Jeff Durham? Ik neem maar aan dat Jeff de
rechten op dat ene zinnetje en een plaatje van zijn pop door goede
onderhandelingen voor veel geld heeft verkocht aan celldorado.com die
er dan weer (de naam zegt het al) gouden bergen aan zal/hoopt (te)
verdienen.

In de oorspronkelijke context is Achmed The Death Terrorist zeker
geen "racist joke", maar in de tot enkele seconden gecomprimeerde
ringtoon hebben wel degelijk te maken met een rascistisch getinte
uiting (alhoewel je, als van je niets weet en de ringtoon hoort, niet
kan vermoeden dat het hier om de denkbeeldige stereotype figuur van
een zekere "Achmed The Dead Terrorist" gaat).

Is dit een oproep om de ringtoon zelf te verbieden? Nee! Is dit een
aanbeveling om deze vorm van comercieele exploitatie van gevoelens
van latente islamophoben niet op publiek toegankelijke
televisiekanalen te tonen: JA!

6/8/2008

Tjebbe van Tijen
Imaginary Museum Projects