ReindeR Rustema on Wed, 28 Jan 2009 17:21:32 +0100 (CET)

[Nettime-nl] telecomtips Re: Wanbeleid telecombedrijven

paulv <paulv@bikkel.org> wrote:

> Ik heb trouwens niet zolang geleden gekeken hoe de UMTS netwerken van
> T-mobile en Vodafone zich gedragen als je een 'goedkoop' dataabbonement
> neemt dat eigelijk alleen bedoeld is om te kunnen browsen met je mobiel.
>
> mijn tests met een Erricson T39, de Nokia 71 en een PCMCIA Vodafone UMTS
> PCMCIA kaart lieten zien dat als je Vodafone Blox gebruikt, er actief
> controleerd wordt wat je IMEI nummer is, waarna de verbinding gedropt
> wordt als je probeerd een UMTS kaart te gebruiken.

Mijn ervaring is anders. Ik heb gratis een tweede SIM gehaald bij
Vodafone en die via een Mobile Connect insteekkaart (€50 op marktplaats)
in mijn laptop gestoken. Werkt redelijk. Vooral handig als er geen
wifi-verbindingen zijn. Fijn is dat ik mijn verbinding dan ook weer via
wifi kan delen met anderen in mijn treincoupé of café die via wifi
online willen.

Op mijn telefoonrekening heb ik nog geen onregelmatigheden ontdekt. Mijn
datagebruik lijkt gewoon binnen mijn bundel onbeperkt mobiel internet te
vallen (tientje per maand).

Uiteindelijk is dit handiger dan je mobiele telefoon gebruiken als modem
(deed ik vroeger). Een draadje laptop-GSM is onhandig en een
bluetooth-verbinding zou als bottleneck de boel vertragen.

Je moet wel even je telefoon met de andere SIM uitzetten voor je 'm gaat
gebruiken. Als je gebeld wordt gaat er namelijk altijd maar ééntje over.
Niet dat ik dat ooit doe, maar dat is wat Vodafone adviseert.

O ja, en nu we toch bezig zijn met handigheidjes. Als je een 06-nummer
openbaar wilt maken maar niet rechtstreeks gebeld wilt worden, vraag dan
via *#61# op wat het rechtstreekse 06-nummer van je voicemailbox is.
Elke voicemailbox heeft een eigen 06-nummer namelijk.

Het is een manier om oproepen te screenen, want je krijgt van Vodafone
een SMSje met het nummer dat jou geprobeerd heeft te bellen. Voicemails
ook echt afluisteren heb ik dit millenium nog niet gedaan (gedoe), ik
bel gewoon gelijk terug naar dat nummer.

Die mensen die hun nummer standaard op afgeschermd hebben gezet kan je
dan alleen niet herkennen. Verkopers, beroemde mensen, politici, al die
mensen die niet zomaar teruggebeld willen worden. Onhandig!

Vraag ze daarom of ze *31# voor je nummer zetten (en ook zo opslaan).
Dan wordt dat nummer alleen voor die oproep naar jouw nummer wel
getoond, verder blijft hun nummer gewoon afgeschermd.

Onder andere allemaal te vinden op
http://www.flitzgsm.nl/netwerkcodes.html

Het werkt misschien ook voor niet-Vodafone verbindingen, maar als
weldenkend mens boycot u KPN natuurlijk. Wat een slecht bedrijf, niet te
geloven. T-mobile/Orange ken ik niet.

--
ReindeR