Geert Lovink on Thu, 23 Apr 2009 10:07:39 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] ‘Wild nature in de city #1’

Persbericht Test-Portal now Art gallery

Onder de titel ‘Wild nature in de city #1’ presenteren twee frisse fotografen hun intrigerende bekroonde werk in Test-Portal now Art Galery, een nieuwe, minstens zo wilde galerie.

24 april t/m 24 mei 2009, Westerdok 272 in Amsterdam

Marc Driessen: ‘Eenmaal boven verdween ze in een soort vossenhol onder het beton van de snelweg. Ik vroeg of ik mocht komen kijken.’

‘Willem en Claire hebben inmiddels een woning in de Mercatorstraat, ze missen het dakloze leven en gaan nog dikwijls terug naar hun oude plek onder de ring.

Ernst Coppejans: ‘De juiste baard verenigt precies die twee uitersten.’

Test-Portal now Art gallery
http://www.test-portal.nl
patricia@test-portal.nl
Westerdok 272
Amsterdam NL
Tel:+(31)06-41814325

Openingstijden: 29 April tot 24 Mei
woensdag tm vrijdag  en de zondagen
3,10 en 17 Mei van 14.30u tot 18.30u

Marc Driessen: ‘In de zomer van 2008, in Amsterdam Slotervaart, zag ik een vrouw op een helling richting de ringweg A10 lopen. Eenmaal boven verdween ze in een soort vossenhol onder het beton van de snelweg. "Jaja, mooi hè, daar wonen wij", grapte Adrianus die op dat moment achter mij stond. Ik vroeg of ik mocht komen kijken. Ik kwam terecht in een grot van weggeslagen zand onder de betonnen kolossen van de A10. Er woonden op dat moment vier mensen, Ineke, Jeroen, Willem en Adrianus. Later vertrok Willem uit de grot, hij trok in bij Claire, zij woonde in een tent onder de geluidswand aan de overkant van de grot. In de marge van de samenleving had deze groep mensen een onderkomen gemaakt waar zij het naar hun zin hadden. Ze hadden hun eigen sociale structuur, leefden zonder rompslomp of bureaucratie. Ze kookten, sliepen, dronken, bouwden keukens van planken en straatvuil. Zes maanden lang volgde ik hun leven onder de ring tot dat rijkswaterstaat de boel kwam ontruimen eind 2008.’

‘Willem en Claire hebben inmiddels een woning in de Mercatorstraat, ze missen het dakloze leven en gaan nog dikwijls terug naar hun oude plek onder de ring. Geestelijk en lichamelijk gaat het slecht met Willem, hij kan maar niet wennen aan het leven tussen vier muren, is verslaafd aan alcohol en hij heeft last van zware epileptische aanvallen. Binnenkort wordt hij opgenomen in het ziekenhuis. Claire is zijn grootste steun, zelf wacht zij op de operatie die haar voorgoed de vrouw zal maken die ze wil zijn.’

De afstudeerserie van Marc Driessen ‘Onder de ring’ werd bekroond met de Zilveren Camera 2008. De serie won de eerste prijs in de categorie ‘Binnenland documentair’. De fotograaf is van plan het leven van Willem en Claire te blijven volgen.

Pretty Masculine – Ernst Coppejans

Ernst Coppejans: ‘Onversneden ruwe mannelijkheid en zorgvuldige verzorging zijn een haast onmogelijke combinatie. Hoewel, de juiste baard verenigt precies die twee uitersten. Tien mannen met baarden tonen het resultaat.’

Ernst Coppejans studeerde Kunstgeschiedenis aan de UvA, ‘Styling and Design’ aan de Artemis Stylingacademie en ontdekte drie jaar geleden zijn liefde voor fotografie aan de Fotoacademie Amsterdam.

'Pretty Masculine’ is de eerste fotoserie die hij publiekelijk presenteert.