Titia Vuyk on Sat, 25 Apr 2009 08:15:36 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Persbericht: Drona en ik wint Mediafondsprijs Kids & Docs 2009

Persbericht

Amsterdam, 15 april 2009

Drona en ik wint Mediafondsprijs Kids & Docs 2009

Op woensdag 15 april is in Beeld en Geluid in Hilversum de Mediafondsprijs
Kids & Docs 2009 uitgereikt. De prijs ging naar filmmaakster Catherine van
Campen voor haar filmplan Drona en ik.
Zuidenwind Filmproducties produceert deze jeugddocumentaire en de OHM
(Organisatie voor Hindoe Media) zendt hem uit. Drona en ik is een portret
van het autistische jongetje Drona (9), gezien door de ogen van zijn broer
Arjun (12).

Kids & Docs - een samenwerkingsproject van Cinekid, IDFA en het Mediafonds -
heeft tot doel de productie van jeugddocumentaires te stimuleren en het
genre breder onder de aandacht te brengen. Editie 2009 wordt ondersteund
door Z@pp en de volgende omroepen: AVRO, BOS, EO, Joodse Omroep, KRO, NCRV,
NPS, OHM, VPRO.

Het Mediafonds stelt een geldprijs beschikbaar van â 35.000, waarmee het
winnende plan kan worden gerealiseerd. De film zal naar verwachting najaar
2009 te zien zijn bij de OHM, Z@pp, Cinekid en IDFA. De prijsuitreiking werd
georganiseerd in samenwerking met NPOX, het netwerk van mediamakers van de
publieke omroep, en ingebed in een inhoudelijk programma over de
jeugddocumentaire.

De jury bestond dit jaar uit Bart Barnas (MTV Networks), Jeroen Berkvens
(documentairemaker), Ruurd Bierman (NPO), Simone van Dusseldorp
(filmregisseur) en voorzitter Stienette Bosklopper (filmproducent). Volgens
de jury laat Drona en ik zien hoe mooi het leven is in al zijn
ingewikkeldheid. Het verhaal ontroert en creÃert mededogen. Via het oudere
broertje wordt de complexiteit van autisme prachtig in beeld gebracht.

De deelnemers van de Kids & Docs workshop zijn eind 2008 op zoek gegaan naar
ideeÃn van kinderen voor een jeugddocumentaire. De begeleiding lag in handen
van Menna Laura Meijer en RenÃe van der Grinten.

Voor meer informatie:

Titia Vuyk, stafmedewerker communicatie, titia.vuyk@mediafonds.nl
Mediafonds â Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Mediaproducties
Herengracht 609
1017 CE  Amsterdam
T: 020 â 623 39 01
F: 020 â 625 74 56