ReindeR Rustema on Mon, 1 Feb 2010 00:26:51 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Hoge en lage cultuur revisited + de iPad discussie

On 31 jan 2010, at 13:45, Eric Kluitenberg wrote:

> Op zichzelf zijn het geen slechte producten, maar ze verdelen de markt duidelijk in de professionals (die de volledige computers gebruiken) en de consumenten die afnemen wat de professionals hebben geproduceerd.

Maar zijn het twee verschillende groepen mensen?

Als ik naar mijn eigen tijdsbesteding kijk dan zie ik dat ik voor ik zelf schrijf eerst veel lees. Het lezen doe ik dan ook minder op mijn laptop, maar veel meer op mijn e-reader. Toegegeven, wel met de stylus in de aanslag om de PDF die ik lees te bekliederen.

Dat lezen doe ik dan ook overal. Als sardientje in het openbaar vervoer past er net een iPhone tussen mijn borst en de rug van de forens waar ik tegenaan sta geklemd. Bladeren door de tekst en het apparaat vasthouden lukt met één hand, meer zit er niet in. Papier om van te lezen krijg ik dan niet uit mijn tas, ik moet mezelf immers nog staande houden met mijn andere hand. Maar die telefoon lukt nog net.

Zo zie ik voor dat tablet ook toepassingen. Het is niet prettig om de hele dag aan dat computerscherm gekluisterd te zijn in een bureaustoel. Af en toe wil je of moet je ergens anders zitten (of staan) en heb je dat toetsenbord niet nodig.

Ook bestaan veel teksten niet op papier en alleen op het web. Als je nu ook geen stokje meer nodig hebt voor je e-reader en rechtstreeks met je vingers aantekeningen kan maken lijkt me dat wel prettig.

Het is daarnaast ook in Apple's belang om zowel de consumeer- als produceer-media te verkopen die met elkaar praten via dat witte draadje. Het is een hele ecologie, je wordt verondersteld ze allemaal in huis te halen en aan elkaar te knopen. De populariteit van iPhones heeft de verkoop van Macs immers geholpen. Zo helpt de verkoop van de iPhone die van iPads weer.

We zullen wel zien.

--
ReindeR