Boyd Noorda, Socia Media on Wed, 1 Dec 2010 23:26:54 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Wikileaks/Volkel [was: Verzamelmail, Volume 93, Nummer 1]

Dag Ancella (?)

Was even in verwarring door de omgekeerde manier van quoten, voor de
duidelijk even hersteld.

> bestaat Wikileaks niet juist vanwege een (moedwillig?) gebrek aan
> werkelijke onderzoeksjournalistiek? Hoe zeker zijn we ervan dat het
> tegen het licht houden van de zaken door gerenommeerde kranten ons niet
> minder schaduw brengt?

Ehm, "niet minder schaduw", dus geen enkel resultaat? Ik denk dat ik wel
snap wat je bedoelt, maar geeft de zin volgend op jouw citaat daar geen
antwoord op?

> Maar 251287 memo's, steeds minder geld voor onderzoeksjournalistiek en
> de toch onbedwingbare drang naar primeurtjes, hoe lang is zorgvuldigheid
> vol te houden?

En de rest van het betoog mondt juist uit in:

> Goede media zouden Wikileaks overbodig maken.

Ik denk alleen niet dat er moedwil of een samenzwering in het spel is,
maar dat deze ontwikkelingen een volstrekt logisch gevolg zijn van het
feit dat onze nieuwsvoorziening steeds meer aan 'de markt' wordt
overgelaten en media steeds meer in het commerciele domein moeten
opereren, de beste bedoelingen ten spijt.
Ik vind dan ook dat onze nieuwsvoorziening een publieke nutsvoorziening
zou moeten zijn.

Met vriendelijke groet,
Boyd Noorda