Patrice Riemens on Thu, 10 Feb 2011 17:07:19 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Lekken bij Wikilekken: 'n mooie boel!

Na Vrij Nederland's onthulling van de even weinig verheven als pompeus
gerechtvaardigde wijze waarop 'kwaliteitskrant' NRC-Handelsblad samen met
de commercieele omroep RTL NOS-televisie de loef had afgestoken in de
(rat)race naar het NL-relevante gedeelte van de Wikileaks' Cablegate stash
laten de Belgen het weinig flatteus licht schijnen op de gang van zaken
bij het parallel verhaal, rond dagblad De Standaard, die ook via het
Noorse blad Aftenposten toegang kreeg tot het Wikileaks materiaal:

http://www.apache.be/nvdr/2011/02/01/het-lek-achter-de-standaard-wikileaks/

Vrij Nederland over het lekken van Wikileaks:

http://www.vn.nl/Archief/Media/Artikel-Media/Het-lekken-van-de-leaks.htm

In het verhaal van Tom Cochez in de NVDR (eerste link) wordt melding
gemaakt van de 'Bielorussische connectie', cq Johannes Walstohm' en
'Israel Shamir' als bronnen van de 'lekken binnen de lekken', een verhaal
met een hoge Zweedse krimi gehalte. Ik hoorde voor het eerst ervan tijdens
het ronde-tafel gesprek nav de vertoning vd documentaire van Jesper Huor
en Bosse Linquist over Wikileaks in Barcelona 3 weken geleden. Daniel
Andujar kwam daarmee aanzetten en ik moet zeggen dat ik er aanvankelijk
geen touw aan vast kon knopen.

http://dziga.insularo.net/wikileaks-glasnost-debate-entre-daniel-andujar-jesper-huor-y-patrice-riemens/
(in 't Castiliaans)

Nu wordt het me wat duidelijker, maar vrolijk wordt er ook weer niet van:

http://www.indexoncensorship.org/2011/02/wikileaks-belarus-and-israel-shamir/

Cheerio, p+3D!
(nog steeds (sinds december) op 'w-akantie' ... ;-)