Ron Peperkamp on Mon, 14 Feb 2011 18:45:56 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Lekken bij Wikilekken: 'n mooie boel!

Hallo Karin,

Mijn handen jeuken om in te gaan op hetgeen je hier over de Wikileaks
(non)discussie te zeggen had, maar ik heb momenteel gewoon geen tijd om
uitgebreid te reageren. Zoals je zelf al aangaf, gaat het in deze kwestie
inderdaad om hele grote thema?s: transparantie vs. diplomatie, formele- vs.
informele politiek, formele- vs. informele media, etc. Misschien is dat
allemaal een maatje te groot voor een rappe tik-tak discussie op Nettime en
lenen deze thema?s zich meer voor degelijke beschouwingen de vorm van
artikelen of boeken. Maar dat mag natuurlijk niet als excuus gelden voor het
belabberde niveau van de opmerkingen die hier de afgelopen tijd zijn
gebezigd.

Ik moet bekennen dat ik, met mijn oproep tot het lezen van het NRC-artikel
van Partice en Geert, mij daar ook enigszins schuldig aan heb gemaakt.
Inderdaad is het wel erg hoogmoedig om te stellen dat een beetje
krantenlezer al die ?onthullingen? van Wikileaks allang wist. Terecht wijs
je erop dat het voor sommige mensen persoonlijk heel veel uitmaakt dat
dingen zwart-op-wit staan. En natuurlijk speelt hier ook een principieel
publiek belang (prachtig citaat van Slavoj Zizek!). Waar ik mij in de
eerdere discussie echter aan stoorde, is de al te makkelijke stelling dat
het per definitie gerechtvaardigd is om alle diplomatieke post klakkeloos op
straat (of ?over de schutting?) te gooien. Gerechtvaardigd dan vanwege het
idee dat openbaarheid altijd de democratie dient. Dat laatste is dus beslist
niet het geval ? zoveel maakt het inmiddels veelgenoemde voorbeeld van
geheime vredesbesprekingen van het Pentagon met de Taliban wel duidelijk.

Het principe van een veilige postbus waarnaar men stukken kan sturen die
onder de pet worden gehouden maar ontegenzeggelijk tegen het publiek belang
ingaan, is vanzelfsprekend zeer waardevol. Via een uitgelekte video worden
wij zo inderdaad bekend met de schokkende realiteit van oorlogsmisdaden in
Irak. Maar als dezelfde organisatie die zoiets naar buiten brengt,
vervolgens klakkeloos diplomatieke post over de schutting gaat gooien, dan
begint het bij mij toch kriebelen. De omvang en gevolgen van deze daad zijn
immers ongekend en dat roept - bij mij in ieder geval - meteen vragen op
over de intenties. Hoe kan zo?n zinnige organisatie overgaan tot een zo
onbezonnen daad? En ja, dan word ik inderdaad opeens heel sceptisch.

Of die scepsis voortkomt uit cynisme is weer een heel andere vraag en
wellicht meer iets om een fijne fles wijn bij open te trekken. En die
setting is misschien ook passender om al die ander grote thema?s even onder
handen te nemen...

Voorlopig ben ik heel benieuwd naar wat Domscheit-Berg hier zaterdag
allemaal over te melden heeft. Verder juich ik ieder initiatief van de Balie
om eens een dagje over de ?fallout  van Wikileaks? te organiseren, van harte
toe. Al of niet in samenwerking met Nettime...

Met vriendelijke groet,

Ron Peperkamp
E: ron@peperkamp.nl
M: +31 (0)6 - 1226 3331