Patrice Riemens on Wed, 16 Feb 2011 17:37:58 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Trans Link Systems wil Webwereld suen (iz OVChipkaart blues)

http://www.nu.nl/internet/2448239/tls-onderzoekt-stappen-webwereldnl.html

TLS onderzoekt stappen tegen Webwereld.nl

AMSTERDAM ? Trans Link Systems (TLS), het bedrijf achter de ov-chipkaart,
onderzoekt nog of er stappen zullen worden ondernomen tegen Webwereld.nl.
De nieuwssite biedt onder het mom van een lezersactie tien gratis RFID
lezers aan.

Met deze apparaten kan een gehackte ov-chipkaart voorzien worden van
tegoed zonder daarvoor te betalen.

TLS laat aan NU.nl weten dat het nog onderzoekt of het aanbieden van de
lezers strafbaar is en welke stappen er ondernomen kunnen worden. ?Het is
strafbaar om het apparaat te gebruiken voor het opwaarderen van een
ov-chipkaart, maar over het aanbieden van de RFID-lezer is nog geen
duidelijkheid?, aldus een woordvoerder.

?Belachelijk?

In het artikel schrijft Webwereld dat TLS het fundamentele probleem niet
onder ogen wil zien en de site noemt de oproepen van het bedrijf
?belachelijk?. TLS laat weten: ?De beveiliging van de ov-chipkaart is een
continu proces. We hebben maatregelen genomen in de afgelopen jaren en
zullen de ontwikkeling van een nieuw soort chip voortzetten.?

Internetexpert en ?jurist Danny Mekic meent dat Webwereld inderdaad
strafbaar bezig is. ?In Nederland geldt een verbod op het uitlokken van
een misdrijf. Het probleem is dat dit in dit geval moeilijk te bewijzen
is.?

Aangifte

?Webwereld lokt met de actie mensen uit de ov-chipkaart te hacken en dat
mag niet. Ik kan me dus voorstellen dat TLS stappen onderneemt tegen
Webwereld, maar mocht het tot aangifte komen hoop ik dat de politie de
zaak seponeert?, aldus Mekic. Volgens de deskundige is het belang van de
aangifte namelijk te klein.

?Maar TLS moet op een gegeven moment wel in actie komen om geloofwaardig
te blijven richting haar aandeelhouders. Het strafrecht is in mijn
beleving alleen niet bedoeld voor het uitvechten van een
beveiligingsprobleem dat de bevolking wordt opgedrongen door de overheid.
Ik vermoed dus dat de kans erg klein is dat het tot een rechtszaak en laat
staan een veroordeling komt.?

NS

Naast TLS krijgen ook de Nederlandse Spoorwegen (NS) er in het stuk flink
van langs. In een reactie laat de vervoerder weten de actie niet als
strafbaar te zien. ?De morele beslissing om de kaart te hacken is aan de
mensen zelf. Ik zou zeggen doe het niet?, aldus een woordvoerder.

?Iedereen kan zeggen dat de ov-chipkaart zo lek is als een mandje - en
misschien is dat ook wel zo ? maar in een mandje kan je nog steeds dingen
vervoeren. Er zijn genoeg reizigers die geen hinder ondervinden van het
lek.?

Webwereld wil met de actie ?de mislukkingen van de ov-chipkaart onder de
aandacht brengen?. De website roept minister Melanie Schultz op om het
project onmiddellijk stop te zetten. Het ministerie van Infastructuur en
Milieu beraadt zich nog op een reactie.
© NU.nl/Colin van Hoek

Zelf vind ik, en beweer ik bij deze, dat Trans Linkk Systeem een criminele
organisatie is.
En now sue me, dickheads!