theo ploeg on Fri, 10 Jun 2011 13:55:45 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Netneutraliteit: alleen puur economisch eigenbelang?

Op 10 jun 2011, om 13:47 heeft Ot van Daalen het volgende geschreven:

> Nee, netneutraliteit is voor mij niet een economisch vraagstuk, maar
> juist veel meer aan informatievrijheid gerelateerd. Het gaat erom dat
> niet providers, maar jij kan bepalen wat je op internet doet. Ik vind
> dat bijvoorbeeld Yochai Benkler het in zijn boek The Wealth of Networks
> erg goed uitlegt. Een dikke pil, maar zeker de moeite waard!
>
> Ot

Welkom in de postpolitieke samenleving ;-)
Ik onderschrijf het idee van netneutraliteit zoals het staat beschreven bij Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Network_neutrality). Die definitie omvat ook ingrijpen van de overheid op vrijheid op internet.

Punt is dat onze huidige samenleving al zo is geëconomiseerd dat de discussie als vanzelf over economische vrijheid gaat. Onze regering, als hoeders van een goed functionerende economie, doen daar aan mee.

Kortom: zeer interessante ontwikkeling, want laat uitstekend zien waar het werkelijke probleem zit: in het idee dat moraal en ethiek voornamelijk private aangelegenheden zijn waar de overheid zich niet mee zou moeten bemoeien. Behalve als het om geld gaat, natuurlijk.

theo

OOR | GONZO (CIRCUS) | IAM | ZWART GOUD
theos blog @ www.theoploeg.net
--
theo ploeg
postbus 4894

"Die Idee ist Gut, doch die Welt noch nicht bereit" Tocotronic (1995)

"Precisely because the universe in which we live is somehow a universe of dead conventions and artificiality, the only authentic real experience must be some extremely violent, shattering experience. And this we experience as a sense that now we are back in real life." Slavoj Zizek (1992).