Axel Arnbak on Thu, 11 Apr 2013 11:44:45 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] DDoS-aanvallen op vooral ING: niet geloven/snappen*

Gezien de opeenvolging van incidenten en de nogal verkeerde toon van
@ing_webcare gedurende de hele rit, het feit dat andere banken
nauwelijks getroffen blijken te zijn, is het
incompetentietapijt-scenario helemaal niet zo onwaarschijlijk. Maar
niemand kan er op dit moment iets zinnigs over zeggen, omdat ING de
information flow controleert (plotten we de timing van hun
persverklaringen met belangrijke nieuwsuitzending, onstaat er *ahem*
een interessant patroon).

Het fundamentelere punt is dus, dat er al zo'n twee jaar gepleit wordt
om een security breach notification, onder meer via de breed gesteunde
kamermotie Hennis-Plasschaert. Die zou er snel komen, zou er toen nog
in 2011 komen, toen sowieso in 2012, nu lijkt het erop dat Nederland
wacht op Europa (zie recente EU Cybersecurity Directive voorstel,
duurt minstens twee jaar voor implementatie). Omdat de regering een
'wait and see' benadering hanteert, gaan ministers en banken samen
zitten breach-notification'en zonder dat duidelijk is wie welke
rapportage zou moeten vertrouwen.

Hoe je precies zo'n meldplicht moet invullen, hebben we al 10 jaar
empirisch materiaal over. In California is er al een meldplicht sinds
2002, waar veel van valt te leren. Maar als die conclusie niet uit
deze vergadering volgt, is het vrij helder hoe de belangen in deze
discussie zijn georganiseerd.