Patrice Riemens on Sat, 19 Sep 2015 13:01:53 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] de laffe houding van bits of freedom

Gruezi Mittenand,

Deze diskuzzie dreigt telkens weer terug te komen. Ik antwoord ff op Hans
z'n punten - hopelijk doet Geert dat ook!

On Fri, Sep 18, 2015 at 01:20:19PM +0200, Hans de Zwart wrote:
> Beste Geert,
>
> Goed om te zien dat je ons nog steeds volgt en dat je ons scherp wilt
> houden. Naar aanleiding van je mail ben ik benieuwd naar het volgende:
>
> - We kiezen er bewust voor om onze kritiek op de informatiemonopolisten
> uit Silicon Valley ook via Facebook te versterken. Jij vindt dat
> blijkbaar een slecht plan. Hoe zouden we volgens jou dan die doelgroep
> wel moeten bereiken?

Of je het leuk vindt of niet FB is a fact of life geworden. Als
partikulier heb je de keus om wel of niet mee te doen, en ik raad (en
doe) ook heel erg het laatste. Maar als organisatie heb je die keuze veel
minder als je effectief wil blijven in een wereld waar het 'netwerk
effekt' ervoor gezorgd heeft dat FB zowat het monopolie vd sociale
(inter)communicatie heeft gekregen, cq verworven, cq veroverd.

Ieder die een publieke funktie of bereik heeft, individu, groep, of
instelling, raad ik aan het gebruik van FB strikt zakelijk te houden -
beschouw FB maar als een onvermijdelijke kwaad.

> - Gaat het je specifiek om dit voorbeeld of vind je sowieso dat Bits of
> Freedom een 'laffe houding' heeft?

Die vraag moet Geert zelf beantwoorden. Ik heb nooit onder stoelen of
banken gestoken dat ik een fan ben van 'BoF 2.0' en dat ook blijf. Ik zal
vast wel niet met alles eens zijn, en zal vrijwel 'by default' vinden dat
het een tandje radikaler moet, maar kwa inzet en instelling vind ik dat
BoF waard voor zijn geld levert! (als het ware ;-)

> - Hoe denk je dat we het niveau van 'civiel courage' in Nederland op
> zouden kunnen krikken?

Daar zou wijlen generaal De Gaulle vast met een "vaste programme!"
gereageerd hebben ...
(ik ben nl bang dat het niet echt in 't aard van het beestje zit ...)

> Ik ben benieuwd naar je perspectief. Dat kan natuurlijk via de lijst,
> maar je bent ook meer dan welkom om een keertje mee te lunchen hier op
> kantoor.

Free Lunch? YESS!
;-)

Doewie, p+2D!