Ron Peperkamp on Fri, 25 Mar 2016 02:51:01 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Rob Heyman: ‘Facebook is een moderne kolonisator'

Beste Theo,

Daar heb je zonder meer een punt! Ik wil mij dan ook verontschuldigen voor
de wat al te jolige wijze waarop ik alle Facebook-gebruikers als domme
consumenten zonder verantwoordelijkheidsbesef afschilderde. Ik meende dat
de lezers van dit platform de hyperbool wel zouden verstaan, maar ik
begrijp dat ik daar niet zo makkelijk mee weg kom.

Terecht wijs je op de verantwoordelijkheid van lieden waarvan verwacht mag
worden dat zij nuances kunnen zien, zij deze ook tot uiting brengen in hun
werk: journalisten, schrijvers, kunstenaars, academici, etc.. Dat was ook
precies waarom die dissertatie van Rob Heyman van de Vrije Universiteit
Brussel mijn wenkbrauwen deed fronsen. Sociaal onderzoek naar hoe
gebruikers van Facebook het exploitatiemodel van deze onderneming ervaren,
is vast razend interessant. Maar bij termen als 'kolonisatie' en 'beroven
van mogelijkheden om te communiceren' krijg ik toch een bijzonder
ongemakkelijk gevoel. Nu heb ik zelf amper mijn middelbare school afgemaakt
en ik kakel dus vrolijk mee als in een Heerlense kroeg dergelijke
beweringen worden gedaan, maar van een academische studie verwacht ik toch
wat meer... inderdaad: nuance. En dan heb ik het nog niet eens over zijn
onzinnige stelling dat 'een monopolie helemaal niet erg is' – zolang
Facebook zich maar 'aan de regels' houdt.

Met dergelijke uitspraken wordt immers een volkomen vals beeld van Facebook
opgeroepen – alsof het een publieke dienst is in plaats van een commerciële
onderneming. Daarachter schuilt ook de bizarre (ik zou bijna zeggen:
verwende) verwachting dat communicatie eigenlijk gratis is – of zou moeten
zijn. Een kanjer van een misvatting! Het internet heeft de techniek veel
efficiënter en daarmee goedkoper gemaakt, maar voor alle communicatie die
verder reikt dan de menselijke stem zijn nog steeds hulpmiddelen nodig – en
die kosten nu eenmaal geld. (Als knijperige Hollander neem ik daarom ook
graag deel aan gesprekken in Heerlense cafés: afgezien van het pintje Zwart
Goud zijn die namelijk wel gratis.)

De verleidelijke suggestie van een gratis publieke dienst is precies de
marketingstrategie waarmee Facebook 1,2 miljard gebruikers aan zich heeft
weten te binden. Met een vergelijkbare strategie is het Google gelukt om
een monopolie te vestigen op een schaal waar mensen als Bell, Edison,
Rockefeller (en zelfs Bill Gates) alleen maar van konden dromen. Want dat
grote delen van de wereldbevolking het gebruik van deze diensten nu niet
alleen als 'normaal' accepteert, maar ze zelfs als een essentieel onderdeel
van het maatschappelijke verkeer beschouwt, is natuurlijk de natte droom
van iedere ondernemer. De suggestie van publieke dienstverlening is zelfs
zo succesvol, dat activistische gebruikers aanspraak gaan maken op
vermeende rechten! Maar iedere aantijging dat er publieke 'rechten' worden
geschonden of 'regels' overtreden, wordt in de boardrooms natuurlijk met
applaus ontvangen. Want het enige recht dat daar geldt, is het recht van de
sterkste – en de enige regels die men daar volgt, zijn de gebrekkige regels
van de vers ontgonnen digitale wereldmarkt.

Moeten wij dit maar als een voldongen feit accepteren? Moeten wij het
normaal vinden dat jongeren menen dat zij zonder Twitter of Facebook niet
meer sociaal en maatschappelijk kunnen functioneren? Ik vind de wijze
waarop deze private partijen het dagelijkse leven domineren in iedere geval
niet normaal. Het absurde monopolie van deze ondernemingen *is* ook niet
normaal. De ongekende schaal en impact hebben het aura van technische
vooruitgang, maar het is in feite een klassiek voorbeeld van marktfalen.

Daar zijn allerlei oorzaken voor aan te wijzen – waarbij ik ook zeker niet
voorbij wil gaan aan onze eigen rol als naïeve pioniers 25 jaar geleden.
Maar dat is een discussie waarvoor Menno of Geert t.z.t. nog maar eens een
bijeenkomst moet beleggen...

Met vriendelijke groet,
Ron Peperkamp