I. Poppe on Thu, 2 Jan 1997 17:46:42 +0200

nettime-nl: Nieuwjaarskado

Gelukkig nieuwjaar iedereen!
en bijgaand een kadootje:
Haal uw kalender: Vrouwen met Baarden op!!! http://www.dds.nl/~beards

Ter uitleg een artikel geschreven door een kennis:

Tycho Meier
Vrouwen met baarden

Vanaf 1 januari 1997 kun je de kalender Vrouwen met baarden downloaden.
http://www.dds.nl/~beards
Een projekt van Jetty Verhoeff, Ine Poppe en Agnes de Ruijter.
Twee van de dames heb ik al eens in de METRO (een Multi Users Dungeon
-Object Orientated) ontmoet. Een van hen vertelde mij destijds over een
groep Australische internet-kunstenaressen, die als motto hebben: 'I like
to go out there and get my cock sucked.' Een uitspraak die deze Hollandse
meiden blijkbaar ook ter harte genomen hebben. In plaats van vrouwen met
ballen, ontdek ik een kadootje voor de www-gebruiker: de maandelijks
kalender Vrouwen met baarden.
Als ik de eerste keer hun web-site bezoek, kijk ik vol afschuw naar de
hairy babe of January: een portret van de bebaarde schrijfster Natasha
Gerson, met haar baby Sofie aan de borst. Ondanks mijn walging, klik ik
verder. Er is een link naar een stukje uit Natasha's nieuwe boek dat in mei
uitkomt, er is een kalender waar je op kunt abonneren: elke maand een
nieuwe babe! Babes van alle leeftijden, soorten en maten.
De vraag dringt zich aan mij op wat het voor vrouwen zijn, die iets
dergelijks op het net zetten. Wat willen ze ermee? Tot mijn opluchting
verschijnen ter interview drie knappe jonge dames: Jetty verhoeff,
fotograaf, Agnes de Ruijter, regisseur en Ine Poppe, schrijver.
Agnes zegt: "Het idee: vrouwen met baarden, ontstond eigenlijk bij wijze
van grap, maar is inmiddels een metafoor geworden voor ... (ze ademt diep)
het op onorthodoxe wijze omgaan met ambities, liefde, sex en voorplanting."
"Dat heeft ze uit haar hoofd geleerd," lacht Ine en Agnes knikt bevestigend.
"De kalender is een fijn kado, voor diegene die in hun search-engines babe,
kalender of sex intikken," vult Jetty aan.
Jetty Verhoeff heeft de foto's niet bewerkt met photoshop, maar een
omgeving gecreeerd waarin ze de dames zo aantrekkelijk mogelijk
fotografeert, nadat een grimeuse gezichtsbeharing heeft aangebracht.
"Een model die zichzelf in de spiegel ziet met baard op, poseert anders,"
meent Jetty. De keuze van de baardvrouwen is heel uiteenlopend, er zijn
jonge meiden bij maar ook bejaarde babes. Dames die heel actief zijn op het
net maar ook vrouwen die nog nooit van een modem gehoord hebben. Agnes:
"Ine en Jetty zijn heel actief op het net, zij konden nergens anders meer
over praten."
"Ik heb nog geen jaar een modem, maar wel afgrijselijke
telefoonrekeningen," zucht Jetty. "Dan kun je alle lege Tatjana bierflessen
gaan inleveren," zegt Agnes.
"Ik had gehoopt dat de kalender, die je bij het bier kreeg, me zou kunnen
inspireren," riposteert Jet, "Dit was niet het geval - de meeste
babekalenders vallen overigens tegen."
Wat zijn de criteria om een vrouw voor de kalender te vragen?
Ine: "Het zijn altijd vrouwen met gevoel voor humor en die visueel
interessant zijn. Natasha heeft net een baby aan de borst en Sonja is wat
ouder..."
Jetty: "We hebben Sonja, een vrouw van 67 jaar met een baardje
gefotografeerd. Dat was moeilijk want ze leek net een kabouter en ik wilde
iets speciaals. Er was een schitterende foto bij waarop ze rechtop zit, een
blauwe blouse draagt met gouden knopen, waardoor ze op een kapitein lijkt."
Ine voegt toe: "Bij iedereen leggen we links aan, van Sonja willen we
doorlinken naar de WOUW - de Wilde Oude Wijven, een club dames van boven de
65jaar op het internet."
Jetty: "De website moet er goed en mooi uitzien, maar is niet heel ingewikkeld."
Ine zegt: "Het is de bedoeling dat de site langzaam groeit. Er komt een
gastenboek, de mogelijkheid je babe als screensaver te gebruiken. Ook de
links naar andere sites zullen langzaam groeien. Ik heb pas sinds april '96
een modem maar... mijn leven is er een stuk leuker door geworden."
Sinds juni 1996 schrijft Ine onder de nick Poppy de wekelijkse column NEWBE
in de Digitale Stedeling (http://www.dds.nl/~krantb) over drie vriendinnen
die in een MOO rondhangen, er een woning en identiteit hebben geprogd. "We
smullen van haar columns," zegt Jetty. Volgens Ine is het allemaal fictie.
"Vrouwen zijn natuurlijk nog steeds in de minderheid op het net, " zegt ze,
"zeker diegene die wat initiatief tonen."
"Je bedoelt dat je wel eens digitaal op iemand springt," lacht Jetty, die
net als Ine regelmatig in MOO's verkeert. "Dat heb ik maar 1 keer gedaan,"
protesteert Ine, "en dat werd niks. De heer in kwestie riep dat hij geen
06-nummer was!"
"Hij kan je nu in ieder geval bekijken in onze kalender," zegt Agnes. En
Jetty vervolgt: "Op het net heb je natuurlijk vele babe.com -kalenders. In
zekere zin is onze kalender een opwindende aantrekkelijke parodie. Mijn
wens is dat iemand in Australie de kalender download, uitprint en in zijn
garage hangt."
Als ik uiteindelijk een voorproefje te zien krijg van de babes die nog op
de kalender 1997 komen, kan ik niet anders dan toegeven dat de baardvrouwen
mij verleid hebben....

Tychom@dds.nl

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder