Geert Lovink on Fri, 24 Jul 1998 16:04:49 +0200 (MET DST)

No Subject

Date: Fri, 24 Jul 1998 13:18:25 +0200
To: nettime-nl@dds.nl
From: ReindeR Rustema <rrr@dds.nl>
Subject: RSI, ReindeR gaat off-line...

[dit is afkomstig uit een mail die Reinder heeft gestuurd naar een
interne mailinglist. hij heeft toestemming gegeven om voor het doorsturen
naar nettime-nl. een goede les voor alle potentiele computerverslaafden.
beterschap en een goede vakantie, offline! geert]

Hallo iedereen,

deze boodschap typ ik met de laatste paar vingers aan mijn linkerhand die
weinig pijn veroorzaken.

eigenlijk mag ik geen toetsenbord of muis meer aanraken, volgende week gaat
mijn PowerBook tot 1 september in een kast, of ik vraag iemand om er op te
passen en mijn mail af en toe voor me te checken.

tja, RSI, of repetitive strain injury, dat krijg je als van 10:00AM tot
0:30AM aan het mailen, surfen en HTMLen bent zonder te pauzeren. roken of
koffie drinken heb ik immers ook niet als excuus om te pauzeren. is er toch
nog iets goeds aan roken!

en sinds A2000 hoefde ik zelfs het huis niet meer uit voor een verbinding...

pas sinds enkele weken heb ik Coffeebreak 3.2.1 geinstalleerd dat mijn Mac
om het half uur voor 5 minuten vastzet. voor mij te laat, het werkt alleen
preventief.

voordeel van Windows is misschien dat zo'n feature standaard in het
operating system is ingebouwd  :-)

mocht je ook tot de risicogroep behoren dan raad ik je aan om coffeebreak
te installeren (de pauzetijden zijn in te stellen). het is sowieso boeiend
om computertijd schaars te maken. ik moest minder onzinnige en meer zinnige
dingen in het half uurtje doen. de pauze geeft mogelijkheid om het
afgelopen half uur te 'evalueren'.

de ellende van een laptop is dat er geen schaarste is qua
computerbeschikbaarheid (altijd bij me) en alles van mij zit er dan ook in,
dan moet je wel.

stress is ook rsi-bevorderend. info-stress, herinner het typetje van Van
Kooten, alles is onder handbereik, slechts een url of mailtje, nauwelijks
noemenswaardig, maar uiteindelijk wel stresserend als het de hele dag
doorgaat. de komende maanden ga ik eindelijk eens lekker boeken lezen en
met mijn vulpen schrijven voor mijn scriptie. maar hopelijk ben ik wel
genezen als het echte schrijven begint (onderwerp: publiek domein,
internet, 3 toekomstscenario's, internationaal vergelijkend, right to
communicate. nog boeken/auteur/andere tips?)

meer over rsi op http://www.rsi-vereniging.demon.nl daar ook een testje van
de FNV, ik scoorde 18 op de 20 vragen! ik zou mijn werkgever om een
aanpassing van funktie en werkplek moeten vragen... haha, lastig als
student (communicatie), vrijwilliger (PCC webmaster) en oproepkracht
(redactie-assistent volkskrant). ik ben mijn eigen werkgever.

onder mijn collega's bij de volkskrant is het trouwens een ware veldslag
(de toetsenborden van het ATEX-systeem dateren uit 1985) en daar heb ik
geleerd dat ik in fase 1 zit. als ik stop met typen verdwijnen de klachten
(tinteling en kramp in vingers en onderarm). fase 2 is dat de klachten zich
verplaatsen, je wordt dan in het holst van de nacht wakker met een
schreeuwende pijn in je schouder of een onverklaarbare hoofdpijn en
allerlei vaags. fase 3 is ziektewet (eentje is zelfs de WW ingegaan en
anderen 8 - 12 maanden ziektewet).

ik heb nog nooit zo lang over een mailtje gedaan, de hele ochtend! heel
gek, zelfs zonder mijn rechterarm te gebruiken begint ie toch te tintelen,
en links ook al wat krampen nu.

ReindeR

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder