Cultimo on Mon, 11 Jan 1999 17:11:07 +0100 (CET)

Re: nettime-nl: Nieuw computerspeelgoed leert kinderen nadenken

De vuistregel in ons huishouden is als volgt: of een half uur spelletjes,
of een a twee uur creatief bezig met de compu (schrijven of tekenen). Dat
wordt pas echt leuk als mijn mac eindelijk weer thuis staat en ik mijn
kids met illustrator en photoshop kan laten werken (van alles uitleggen
over vectorgraphics, maak je borst maar nat). De drang is er, dat staat
vast. De een wil graag drie-d werelden bouwen en de ander bedenkt
allerlei ingewikkelde spelletjes. Rondlopen in Riven was een
indrukwekkende ervaring, de Power Unlimited (een games magazine) is hun
bijbel. Het feit dat hun pa een Mac-adict is maakt het niet gemakkelijker
maar de berichten over de mac playstation emulator en misschien wel een
playstation chip standaard in G3's werd met gejuich ontvangen.

Het zijn twee jongetjes, het is een tweeling. Vroeger zouden ze met
mecano gespeeld hebben, ze zouden er alles over weten, hun gesprekken
zouden verworden tot een geheimtaal over moertjes, assen, tandwielen,
motoren. Later zouden daar woorden als zekering, diode, spoel en
weerstand aan hun vocabulaire toegevoegd worden. Nu ze in deze tijd
leven, spelen ze met computers. Maar is computerspelletjes spelen nu,
werkelijk hetzelfde als mecano spelen vijftig jaar geleden? Ik denk van
niet.

De vraag is of je door het spelen van spelletjes ook daadwerkelijk
inzicht krijgt in de werking van een computer (en daardoor voorbereid
bent op de computermaatschappij). Iemand die auto rijdt weet over het
algemeen niet hoe een auto werkt. De voorbeelden over het MIT
programeergebeuren zijn prachtig, maar niet weggelegd voor de grote
massa, zelfs al zou er een commerciele versie van komen. De vaders en
moeders moeten zelf al heel wat inzicht hebben om hun kinderen er in bij
te staan. Want ik neem aan dat steun van ouderen onontbeerlijk is. Ik
weet  hoeveel moeite het me kostte om mijn kinderen te laten zien hoe ze
een programmatje konden maken. Het eerste programma vroeg: 'Wie is er
gek?' en als er een willekeurige naam werd ingevuld kreeg je braaf de
opmerking "X is gek op" het scherm. Werd hun naam ingevuld dan kreeg je
te lezen: "Nee, zij zijn niet gek, zij zijn slim". Lachen gieren brullen.

Wie met mecano speelt komt in aanraking met de wetten en beperkingen van
het mechanische. De stap van mecano naar een hijskraan bouwen van tig
meter is daardoor kleiner (maar nog steeds enorm) dan die tussen
spelletjes spelen en spelletjes bouwen. Met een beetje geluk leer je er
wat systeembeheer van,  als je computer bijvoorbeeld telkens crasht op
dat ene game dat je nou net godverdomme zo graag zou willen spelen en je
ouders snappen er de ballen van want die windoose boeken zijn zo
onduidelijk. En spelenderwijs zonder al te veel boekenkennis rollen ze er
in. (Een schrijver van een TeX handboek schreef ooit 'If everything else
fails, read the manual'. Dat vind ik nog steeds een prima vuistregel om
te overleven in het computertijdperk.)

Ik hoop dat die meiden inderdaad leren met computers om te gaan door alle
barbie cd-roms te spelen die er maar zijn, toch vrees ik dat ze
uiteindelijk alleen maar hun computerangst leren overwinnen. Maar dat is
al heel wat. In een ver verleden heb ik een opleiding gevolgd tot
constructiebankwerker en de docent vertelde me dat hij nog nooit een
vrouw op de opleiding gehad had. En spelen met lasapperaten, draaibanken
e.d. is nou echt iets van het mecanotijdperk. Vrouwen vonden daar op de
een of andere manier hun plek niet, het mecano tijdperk was een
jongenstijdperk. Zou het computertijdperk lukken wat het mecanotijdperk
niet lukte? Ik bedoel: integratie, gelijkheid, emancipatie, etc, etc?

Jeroen Goulooze
--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder