Andreas Baader on Mon, 1 Mar 1999 16:44:03 +0100 (CET)

nettime-nl: word ik oud?deel 2

WORD IK OUD?

Vorige week vrijdag had ik met een vriendin afgesproken om naar de Nitwitz
te gaan. Een punkband opgericht in '77 ofzo en die na een tussenstop
nu weer een jaartje of twee bezig zijn met spelen ik volle zalen met oude
punks, maar ook jong kroost tussen hun publiek hebben staan.
Ze zouden beginnen met spelen tussen half elf en half twaalf. Kwart voor
tien had ik op een plek op het Leidscheplein afgesproken en aldaar
werd ik opgewacht door Stefannie, een andere vriendin die had
besloten ook mee te komen. Ze had met de anderen afgesproken in de Minds,
want deze zouden wat later komen. We dronken een drankje en
daar kwam mijn lieve vriendinnetje die ik al een tijdje niet had gezien.
We omhelsde elkaar gaven een kus en dronken nu iets. Maarten van Protest
was er en toen ik zei dat de Nitwitz speelde besloot hij om ook mee te gaan.

De band begon om half twaalf en de bezetting was weer veranderd,
Tony S, gitarist en oprichter van Rocketdog Records zong nu ook.
Het was wel leuk, maar we hadden het na een tijdje wel gehad.
Zogauw je alleen maar 1-2-3 achter elkaar speelt zonder veranderingen
word het saai, het word een achtereenvolging van accoorden die
geen kracht meer bevatten. Bij de Ramones werkte de snelheid live goed
omdat ze verder bijvoorbeeld een accoord en dan twee accoorden in
een maat gooiden (luister blitzkrieg bop maar).

Steffanie, 17 jaar, was al weg. Ze had gebeld of ze later thuis mocht komen,
maar in plaats daarvan moest ze meteen weg. Maarten vond het saai en
was naar de Vrankrijk gegaan, die bedreigd worden met sluiting*.
We waren met zijn drieen, een meisje die ik ken van de autolozen, mijn vriendin
die ik allang niet meer had gezien en ik. "Laten we naar de Korsakoff gaan":
zei het autolozemeisje. "Oh nee" dacht ik.

Korsakoff was een plek waar vroeger heel wat leuks gebeurde. Het publiek
bestond uit goths, punks. De muziek die gedraaid werd bestond uit
Industrial, punk en het minder commerciele gitaarwerk Langzamerhand
ontstond er in '94 een nieuw publiek. De studentico's en 16 jarige meisjes
met lange zwarte jurken die allemaal op Siouxsie wilde lijken maakte hun
entree. Niet alleen uiterlijk kwam overheen, maar ook de clichee dans was
bij allen hetzelfde: Handen in de lucht, ogen dicht en "Totally get into
the music" en ohwee als je ze stoorde of zei:"wat dans je leuk". Wie dacht
je wel dat je was, nou nou...

Een hele groep van de "oude garde" verplaatste, samen met mij erbij, naar
de Sleeping. Toen dit veranderde in een commercieel hol, nadat ze
een aantal miljoen van AJAX hadden gehad, was het voor mij over en
kon ik geen leuke plekken meer vinden.

Per twee/drie jaar stapte ik in de Korsakoff omdat mensen die geen "alternatieve"
plekken kende een plek zochten om uit te gaan. Eenmaal binnen vonden ze het
vaak geweldig, maar liep ik er rond met een porrum van"laten we gaan".
Dit was waarschijnlijk weer die keer dat er gegaan moest worden en daar
stapte we om half 1 naar binnen. Het eerste dat ik hoorde was een top 40
nummer over "eat my balls" of zoiets, schijnt van een amerikaanse
tekenfilm serie te zijn. Het begon dus goed. We gingen naar de eerste etage,
wat eigenlijk niet zo veranderd was. Dezelfde heavy metal, volgens mij
dezelfde mensen achter de bar en noem maar op. We besloten meteen naar
tweede etage te lopen, trappetje op en daar zijn we. Hier was het blow hol vroeger,
lekkere tripmuziek en ruimte om op de grond te zitten om te relaxen.
"Twin Peaks" stond op, erg rustig en we bestelden een wat te drinken.

Na een tijdje om me heen kijken constateerde ik dat de kindertjes voor een deel
weg waren, maar dat er een nieuwe ploeg voor in de plaats was gekomen.
Heavy metal gasten rechtstreeks uit het boerendorp om in "De grote stad"
lawaai te gaan maken en herrie te schoppen, machogedrag op en top
speciaal om aandacht te trekken van de mooi opgemaakte meisjes in
strakke leren waarin je al haar golven kan zien. Het haar was geen getist
kapsel maar netjes stijl naar beneden al zag je hier en daar nog wel
een Siouxsie lopen. Men vecht bijna om een meisje. Ik kreeg zelfs blikken
als ik gewoon met de twee dames aan het praten was met wie ik notabene
binnen was gekomen! Het leek af en toe een vrijgezellen feest. Jongens die achter
meisjes aan gingen en meisjes die zich mooi hadden opgemaakt.
Toen we langs een jongen en meisje liepen hoorde ik haar zeggen "Ja ik
hou van zwemmen maar het liefst in de natuur". Hoog niveau dus, hoe
zou het gesprek daarop zijn gekomen?
Na een tijdje was het autolozemeisje naar huis gegaan, ze had
een jongen gezien met wie ze het een keer had gedaan, dus wilde ze weg.
Ik had het ook wel gehad na drie uur korsakoff en om half vier pakten we de
 fiets en bracht ik het vriendinnetje naar huis. We hadden het over het
feit dat ik bijna respect had voor de jongens en meisjes die in "normale" kleren
binnen liepen. Mensen die volgens mij wisten wat ze willen, geen andere
pretenties hebben dan dat ze voordoen komen en dat ik de stoere jongens
maar eikels vond. Zei had hetzelfde. Ze had een jongen ontmoet die de zoon was
van een wat oudere vriendin. Toen die vriendin een keer niet thuis was is ze wat
met hem gaan drinken en het was gezellig. Vanavond was hij er ook en
gedroeg zich als een stier. Hij gaf zijn portable nummer en sloeg af en toe
een arm om haar heen. Ze vond hem meteen niet aardig meer, maar voor
mij typeerde het de plek waar we waren geweest. Mijn dagje Korsakoff was
gelukkig weer afgelopen.

Robert

*Binnenkort meer over de verdwijning (?) van Vrankrijk!

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder