Marja Oosterman on Fri, 26 Mar 1999 03:55:31 +0100 (CET)

nettime-nl: gebrek aan vrijheid

Vanmiddag verstuurde ik mailtje met deze vraag:
>Wat doen we eigenlijk, in de journalistiek, in de ICT sector of noem maar
>een bedrijfs- of beroepsrichting, om weer te komen tot werken om te leven,
>i.p.v. te leven om te werken? Wat doen we nog aan relativering van onze
>'maatschappelijke' taken, van onze eigen rol in het complexe, robotiserende
>stelsel wat we hardnekking 'samenleving' blijven noemen?

Tegelijkertijd kwam persbericht van De Balie binnen met o.a. deze
activiteiten in april:

tentoonstelling
Foyer

Nederland ­ Regelland
In het kader van de serie Ordeverstoorders (zie 28 april) een semi-
permanente tentoonstelling van Schie 2.0 die inzicht geeft in de
overorganisatie van Nederland. Deze overmaat aan regelgeving geeft je
het idee: overal is aan gedacht en niets kan je gebeuren, maar leidt tot
een gebrek aan vrijheid en maakt je passief. Hoe groot is de vrijheid die
men nog heeft en in hoeverre kan men verantwoordelijkheid nemen voor
zijn eigen daden?

De Balie / Schie 2.0
--

woensdag 28
debat

Ordeverstoorders # 4: De beweeglijke mens

De ruimtelijke geschiedenis van een land kan, net als die van een
huishouden, in twee gebaren worden samengevat: orde aanbrengen en
orde verstoren. Wie een huis inricht brengt orde aan. Wie er daarna in
leeft, kranten leest en weer in elkaar vouwt, eet en servies afwast, die
verstoort en herstelt de orde in voortdurende afwisseling. De pogingen
om ruimtelijke ordening aanbrengen en te bewaren worden verstoord
doordat mensen hun eigen gang gaan. De voetganger snijdt aangelegde
wegen af via geitenpaadjes, de automobilist vindt sluiproutes. De
ruimtelijke inrichters van Nederland gaan uit van de mens die werkt. Maar
  hoe zou Nederland er uit zien als planologen, stedenbouwkundigen en
architecten uitgaan van de mens die meer recreant is dan arbeider?
Kunnen de samenstellers van de Vijfde Nota over ruimtelijke ordening
rekening houden met dit nieuwe gedrag?

Weldenkers.. op naar de Balie ;-))

Marja

NoPapers, digitale uitgevers... virtualiter
Postbus 85333, 3508 AH  Utrecht
Email: info@nopapers.nl
Fax:    030-2543424
Tel.:    030-2544519 (ma t/m vrij 10-16.00 uur)

<http://www.dan.nl/>De Agenda van Nederland
kopij per Email:  redactie@dan.nl

E-Culture ..)
<http://nopapers.nl/nfl/>NoPapers Finance Liga

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder