Peter van der Pouw Kraan on Wed, 29 Sep 1999 10:55:40 +0200 (CEST)

Re: nettime-nl: MSnailmail

HanS schreef o.a.:

>een

Dit is al de vierde keer dat ik dit mailtje ontvang. In twee gevallen van
intelligente en kritische mensen uit mijn kennissenkring. Om een paar
redenen ben ik stomverbaasd.

Stel je voor dat Microsoft inderdaad zou kunnen nagaan wie er aan wie
allemaal een mailtje stuurt. Dat zou een privacyschandaal van de eerste
orde zijn. Je zou van mensen die dit bericht geloven dan toch eerder een
verontwaardigde reactie richting Microsoft mogen verwachten dan het
doorsturen van deze kettingbrief. Het beloofde geldbedrag schijnt iedere
kritische gedachte in de kiem te smoren. Eigenlijk nogal verontrustend.

Gelukkig kan het helemaal niet. Het bericht is een flauwe grap, van het
soort waarvan er zoveel de postkanalen van het Internet hinderen: meisje
met kanker krijgt zoveel dollarcent voor elk doorgezonden bericht, open
geen berichten met 'geeft je kat diarree' in de subjectlijn, de duizendste
persoon die dit doorstuurt krijgt een kaartje voor Disneyland, etc. Kennis
over wat e-mail eigenlijk is, schijnt bij veel gebruikers te ontbreken. Ook
dat is een beetje verontrustend: mensen gebruiken een technologie en weten
amper waar ze mee bezig zijn.
Terwijl enerzijds de discussie loopt over het garanderen van de privacy van
mailberichten, zijn er anderzijds kennelijk honderduizenden
Internetgebruikers die er de meest onbekommerde opvattingen op na houden,
die lijken te denken dat het prive-mailtje dat zij aan hun vrienden sturen
zomaar door de een of andere firma gelezen kan worden en die dat ook
absoluut geen probleem vinden.

Peter van der Pouw Kraan (peter@xs4all.nl)
--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder