Peter Olsthoorn on Sun, 31 Oct 1999 11:21:00 +0100 (CET)

Re: nettime-nl: Linux en tragiek van de Nl. overheid

Goeiemiddag,

Leuk bericht over Linux en Frankrijk. op de vraag van Geert het volgende:
Ook de Nederlandse overheid heeft Linux bestudeerd, maar
uiteraard.....Economische Zaken.
Daarover is gerapporteerd, te lezen op:
http://info.minez.nl/magazine/swap2000/engels/englsum.pdf

EZ heeft vooral de economische aspecten laten bekijken door IDC, dat echter
met de volgende aanbeveling komt aan het eind:
Ga Linux meer in het hoger onderwijs en de wetenschap gebruiken, ook omdat
het goedkoop is en de budgetten beperkt zijn.

Dit is overigens het zoveelste signaal dat de overheid van goede wil is,
maar er niet in slaagt om fundamentele stappen te zetten. Twinning is een
prachtig voorbeeld, zo blijkt uit de Volkskrant van zaterdag: een
initiatief dat de overheid ver boven het hoofd groeit dar ze meent zich
vergaand met de markt te moeten bemoeien.
En het is zo simpel, zo toont ook het Franse voorbeeld aan: de overheid
heeft eigen organisaties waar ze haar hartenlust mee ICT kan stimuleren:
onderwijs, wetenschap, bestuur, justitie, defensie.

Peter Olsthoorn