Tudor Vreme on Thu, 22 Nov 2001 08:00:05 +0100 (CET)

[Nettime-ro] raspuns invitatie

Domnule Rasovszky,
Dupa parerea mea, conditiile in care arta se poate misca in momentul
de fata, execrabile, se datoreaza in primul rind faptului ca
majoritatea artistilor, curatorilor se raporteaza doar la structurile
de stat.
Statul roman saracul, e prea preocupat de propria supravietuire si
are oricum probleme mari (nu vreau sa fiu un aparator al statului,
dar nu mi-as dori sa am o tara pe cap in care pensionarii sint mai
multi decit oameni care muncesc, etc)
Asa ca unica solutie solutie este sa ne raportam la structuri
private, care prin disponibilitatea unora dintre ele, pot acoperii
financiar si logistic evenimente artistice, proiecte de diferite
dimensiuni. Asa poate aparea "Balkon-ul" de 2 ani, asa pot aparea
expozitii, festivaluri de arta in toata tara, pe care chiar si
structura fundatiilor pornite de la Soros se gindesc de mai multe ori
daca isi mai pot permite sa le faca.
UAP ca orice structura mai veche, are probleme de identitate serioase
si apoi de supravietuire. De aceea eu am indoielile mele in
fiabilitatea unei structuri care nu este nici privata si nici de
stat, cu active neclare, fara un program (deci nu are nici o masura a
propriei existente).

Alternativa exista in masura in care sintem interesati de a face ceva
in acest sens, e clar ca daca asteptam sa vina cineva sa ne propuna
sa ne finanteze proiectele noastre de care numai noi stim, inseamna
ca sintem de mult dusi cu pluta in jos pe riu.
Eu din pacate pot sa dau doar povestea expozitiei de instalatie pe
care o organizez, pentru ca asta o stiu cel mai bine, dar poate nu ar
fi rau sa stim celelate expozitii (Periferic, etc) cum de sint
posibile.

La o bere cu unul din clientii mei, pentru care lucrez de 2 ani,
discutind de materiale de promovare care ar trebui facute pentru
sarbatori, i-am sugerat idea realizarii unui calendar de perete care
sa aiba mai multe imagini cu lucrari de arta facute din materialul
termoizolant pe care acest client il distribuie in toata tara. Pentru
asta e nevoie de o expozitie, bazata pe un concurs de proiecte, cu
lucrari care vor fi fotografiate si folosite in acest calendar.
Vernisajul va fi in 7 dec, iar expozitia va ajunge la un buget de
10.000USD pentru ca nu beneficiaza e nici o structura existenta si
trebuie sa-si creeze tot ce are nevoie.
E o initiativa integral privata si nu apeleaza la nici o alta
structura (galerii, uniuni etc), nu vad de ce e asa de greu, ca doar
nu eu am inventat sugerarea unei idei la o bere.

Deci cine vrea sa astepte rasaritul alternativei, n-are decit s-o
faca, numai sa-l tzina.

Tudor Vreme