Adrian Mihai on Fri, 5 Apr 2002 17:05:09 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-ro] propunere

Ma bucura extrem de mult sa vad ca, in sfarsit, dincolo de
induiosatoare [si penibile in patetismul lor] fraze 'preambalate'
despre plaiuri mioritice, apar si opinii inviorate de o doza mai mare
de obiectivism. Probabil ca aceasta 'prospetime' in abordare va reusi
sa initieze si schimbarile pe care toti le asteptam.

Nu stiu care sant, si nici nu pot asuma, motiveke pentru care
artistii fotografi isi aleg un anume subiect. Recunoscand ca exista
si proiecte motivate doar de specularea stereotipurilor, sau o
abordare/intelegere superficiala a temei, nu cred ca beneficiez de
vreun anume drept 'patriotic' de a le contesta 'din start'
legitimitatea optiunii, de la tematica, la unghiul de fotografiere
sau elementele de compozitie. Evident ca pot reactiona intelectual
sau 'visceral' la ceea ce imi intra in campul de observatie direct
si, cel mult, pot incerca sa initiez un dialog bazat pe schimb liber
de opinii. Ma bucura si imi furiseaza in suflet speranta faptul ca
aceasta lista a reusit sa se 'maturizeze', evoluand de la radicalele
interpelari de, sa zicem, anul trecut, la forma prezenta de dialog.

Nu stiu daca invitatia mea la prezentarea documentarului despre rromi
a generat aceasta propunere, dar, urmarind firul opiniilor postate
pana acum, sunt tentat sa fac o precizare. Dorinta de 'a face
furori', afara sau inauntru, nu este intotdeauna motivatia. Nici
macar dorinta unei recompense financiare nu constituie intodeauna
motivatia. Fara a-mi aroga toga si soclul de artist, cu atat mai mult
cu cat nu mai cred de multa vreme in existenta acestei 'sub-specii'
aparte, doar ca individ ce are sansa de a avea o camera la
dispozitie, va pot spune ca motivatia poate fi si curiozitatea si
dorinta de a invata ceva nou. Experienta de viata facilitata de
productia filmului, de la intalnirile si interactiunea cu oameni noi
si diferiti, oameni cu care in afara acestui film nu as fi avut
niciodata sansa, sau motivatia, de a-i intalni, pana la tragicul, sau
comicul, situatiilor prin care am fost nevoit sa trec, este mult mai
hranitoare si benefica decat filmul in sine. La fel cum s-a intamplat
filmand rinoceri in Africa, rusi si ceceni la St. Petersburg,
americani la NY, vanatori in Alaska, ma simt imbogatit de toti acesti
oameni noi, rromi si romani si ma simt privilegiat de faptul ca am
reusit sa raman, dincolo de decuplarea microfoanelor si ambalarea
trepiedului, prieten cu membrii unei familii de caldarari. Prieteni
pe care acum ii vizitez regulat si carora le trimit felicitari de
sarbatori. Nu sunt rrom, imi place sa cred ca nu sunt rasist, in vreo
forma sau alta, imi place sa cred ca nu m-am molipsit nici de stupida
'corectitudine politica' ce tinde sa sufoce exprimarea, si de multe
ori ma tem ca si gandirea, prin unele universitati americane, dar va
marturisesc ca nu mi-as fi imaginat niciodata ca voi ajunge vreodata
sa consider o familie de caldarari prieteni. Nu pot decat sa sper cu
umilinta ca metamorfozele mele interioare au reusit in oarece masura
sa permeeze 'textura' filmului si ca, implicit, dincolo de 'datele
documentare obiective' prezentate spectatorului, ma refer aici la
datele concrete istorice, analize lingvistice si sociologice, am
reusit sa surprind in fata lentilei si acel 'ceva' care exista in noi
toti si ne aminteste ce mult ne asemanam. Atunci cand reusim sa ne
dezbracam de prejudecati si sa redeschidem ochi de copil.

Fara a nega manipularile, fie in teren, fie in post-productie, lipsa
de etica si profesionalism, disperarea cu care se evidentiaza
senzationalul, cu nimic mai bune, sau mai meritorii, decat apelurile
'mioritice', imi place sa cred ca reusesc sa ma pastrez nealterat si
inchei acest stupid de lung mesaj improspatat de speranta.

Cer scuze celor carora le-am rapit prea mult din timp,, sau doar din
spatiul alocat casutei postale.

cu respect,

Adrian Mihai