www.nettime.org
Nettime mailing list archives

[Nettime-ro] Fw: European Summer University Call for Projects
Irina Cios on Tue, 14 May 2002 13:40:12 +0200 (CEST)


[Date Prev] [Date Next] [Thread Prev] [Thread Next] [Date Index] [Thread Index]

[Nettime-ro] Fw: European Summer University Call for Projects


 

STRATEGIES DIGITALES DU VIVANT

DIGITAL STRATEGIES OF THE LIVING WORLD

 

 

Université européenne d’été 2002

Label Ministère de l’Education Nationale

Maison des Sciences de l’Homme et de la Société

La Rochelle

6 – 13 septembre 2002

 

 

 

 

Comité de pilotage  / Steering Committee:

Ecole supérieure de l’image

Université de La Rochelle

Université de Poitiers

 

Comité scientifique / Scientific Committee:

Louis Bec

Stéphane Becuwe

Claire Gérard

Sally Jane Norman

Bertrand Vachon

 

Partenaires français / French partners:

Cypres (Centre Interculturel de Pratiques Recherches et échanges Transdisciplinaires, Marseille)

Apollonia (relais pays des Balkans et Europe centrale, Strasbourg)

 

Partenaires européens / European partners:

Padeborn University, Allemagne

Royal Polytechnic (KTH), Stockholm, Suède

University of Amsterdam, Pays Bas

Université Cyril et Methodius/ Centre d’art contemporain, Skopje, Macédoine

Université de Graz, Autriche

Université d’Helsinki, Finlande

University of Ljubiana, Slovenia

University of Loughborough, Angleterre

University of Nottingham, Angleterre

Université de Zurich, Suisse

 

Appel à projets

Stratégies digitales du vivant

L’Université de La Rochelle et l’Ecole supérieure de l’image (Esi, Angoulême/ Poitiers), avec l’appui de l’Université de Poitiers, organiseront conjointement, du 6 au 14 septembre 2002, une Université européenne d’été agréée par le Ministère de l’Education nationale. L’assise pédagogique de cette manifestation est la filière doctorale en " Arts numériques ", créée en automne 2001 par l’Esi et les Universités de Poitiers et de La Rochelle.

Sous le thème des "STRATEGIES DIGITALES DU VIVANT", cette université européenne d’été associera l’art, l’esthétique, les sciences cognitives, les sciences de l’informatique, de l’intelligence artificielle, de la robotique, pour aborder les mutations profondes qui entraînent, à travers certaines redéfinitions du vivant, des modifications comportementales et cognitives significatives qui relèvent des modes d'expressions et des activités expérimentales artistiques.

Au croisement de ces disciplines, seront étudiés:

. Les nouvelles formes de théâtres communicationnels qu’autorisent et que bâtissent les technologies numériques ;

. Les différents systèmes de modélisation où naissent aujourd’hui les vies hybrides des êtres " humachines " ;

. Les espaces virtuels partagés, lieux de collaborations en ligne, qui s’enrichissent d’énergies diverses, aux intensités variables en fonction de leurs caractéristiques physico-électriques, des voies qu’elles empruntent, des flux qu’elles génèrent.

L'ensemble de ces approches à travers leurs caractéristiques, sont en train de déterminer à leur tour les qualités temporelles propres aux actes de communication frappés de rythmes a/ dia/ poly/ synchrones… Par conséquent, les créations collectives élaborées en réseau génèrent des partitions inédites constituées de tissus et de résidus vivants, issus de coïncidences, de connexions, de faits et de gestes communicationnels. 

Ces nouveaux ordres temporels seront abordés et explorés à travers le concept du metageste, le geste surhumain engendré et relayé par les prothèses technologiques. Dans cette nouvelle théâtrologie du vivant, sera également étudiée le skenabiotope, lieu de modélisation et de mise en jeu du metageste qui émerge aujourd’hui à la jointure du biologique et du technique.

Langues de travail : français, anglais.

Organisation

L’université européenne d’été se déroulera sur une période de huit jours, du vendredi 6 septembre au soir, jusqu’au vendredi 13 septembre au soir. Les journées de travail se repartiront entre :

  • interventions magistrales par des personnalités invitées (artistes, scientifiques, théoriciens) ;

  • présentation de travaux en cours par de jeunes chercheurs et artistes (dossiers sélectionnés par le Comité scientifique) ;

  • groupes de discussion (pôles thématiques) ;

  • séances plénières permettant d’approfondir les éléments rapportés par ces groupes.

Les groupes de discussion seront articulés autour de quatre pôles thématiques : MODELISATION – COMPORTEMENTS – TEMPS ET SPATIALISATION – EXPRESSION. Ces pôles thématiques ont été identifiés pour leur aptitude à embrasser des approches disciplinaires diverses aux questions du vivant et des stratégies numériques. Ils peuvent être abordés sous des angles prétendument objectifs, relevant de certains discours scientifiques,ou sous des angles métaphoriques et volontairement subjectifs, relevant de certains discours artistiques.

Pendant la semaine seront programmées plusieurs activités de découverte du patrimoine culturel et scientifique de La Rochelle, dont certaines s’intégreront directement à la thématique de l’Université d’été.

Des travaux sélectionnés parmi les dossiers des jeunes chercheurs feront l’objet d’une exposition au Technoforum de La Rochelle, un vernissage étant prévu au milieu de la semaine.

Hormis la qualité interdisciplinaire de la rencontre, l’Université visera à aiguiser les regards croisés de chercheurs d’origines différentes, en plaçant au centre du dispositif les travaux de jeunes chercheurs et d’artistes de provenances disciplinaires diverses. Ces travaux serviront d’objets de débats et d’analyses, pour l’ébauche de grilles de lecture éventuellement partageables.

L’effectif sera limité à une quarantaine de personnes, dont une trentaine de jeunes chercheurs et artistes, sélectionnés à partir de dossiers présentant leurs travaux en cours. Les critères de sélection porteront sur :

  • l’adéquation entre le projet de recherche et/ ou de création, et les axes thématiques définis ;

  • la propension du champ de recherche, tel qu’il est défini par l’auteur, à s’inscrire dans le cadre d’un débat interdisciplinaire;

  • la dimension prospective et novatrice de la recherche sur le plan artistique et / ou scientifique, en ce qui concerne son approche du numérique.

 

FORMULAIRE DE CANDIDATURE

Les candidats sont invités à faire parvenir les éléments suivants au Comité scientifique:

  • texte de 500 lignes (3000 signes) exposant le projet de recherche et /ou de création en cours (résumé pouvant être accompagné d’éléments annexes – sites web, CD ROMs, témoignages iconographiques ou audiovisuels…);

  • curriculum vitae (prière de préciser vos compétences linguistiques);

  • lettre de motivation.

Note: il n’y a aucune limite d’âge pour les candidatures : l’appellation " jeunes chercheurs  et artistes" désigne les auteurs de travaux qualifiables d’émergents, plutôt que des travaux de chercheurs confirmés dans un ou des secteurs donnés.

 

Conditions d’inscription et de participation:

L’Université européenne d’été STRATEGIES DIGITALES DU VIVANT est sans frais d’inscription pour les candidats retenus. Sont pris en charge par les organisateurs :

  • l’hébergement à La Rochelle

  • les repas de midi

  • les activités de découverte du patrimoine scientifique et culturel de la région.

Cette Université européenne d’été vise, autant que possible, à réfléter la diversité de l’Europe élargie. A cette fin, les organisateurs oeuvreront pour faciliter la venue d’artistes et de chercheurs provenant de l’Europe centrale et orientale.

Afin de gérer le plus équitablement d’éventuelles aides aux déplacements, pourriez-vous répondre à la question suivante :

  • Avec-vous la possibilité de bénéficier d’une prise en charge partielle ou totale de votre déplacement ?

OUI NON

Prière d’envoyer votre candidature par courrier à l’adresse suivante, avec une enveloppe timbrée portant vos coordonnées, pour la ré-expédition des éléments.

Université européenne d’été

Esi/ MSHS La Rochelle

c/ Sally Jane Norman

Ecole supérieure de l’image

134, rue de Bordeaux

16000 Angoulême

contact {AT} eesati.fr

Date limite de réception des dossiers: 17/05/2002 / Notification des candidats retenus : 24/05/2002

 

Call for proposals

Digital strategies of the living world

The University of La Rochelle and the Ecole supérieure de l’image (Angoulême/ Poitiers), together with the University of Poitiers, are hosting a European Summer University accredited by the French Ministry of Education, from September 6th-14th 2002 in La Rochelle. This event is part of the " Digital Arts " doctoral programme, launched in autumn 2001 by the Ecole supérieure de l’image and the Universities of Poitiers and La Rochelle.

The European Summer University devoted to " Digital Strategies of the Living World " targets disciplines including art and aesthetics, cognitive and information sciences, artificial intelligence and robotics. Its goal is to further debate on the decisive mutations which are arising from certain redefinitions of the living world, and which are inducing significant behavioural and cognitive changes in artistic expression and experimental activities.

This interdisciplinary debate will focus on :

. The new kinds of communicational theatres afforded and built by digital technologies ;

. The various modeling systems today giving birth to hybrid " humachine " lives ;

. Shared virtual spaces, sites of on-line collaboration, driven by energies of variable intensities translating factors such as physico-electrical attributes, routing behaviours, and flow characteristics.

These theatres, systems and spaces are in turn determining temporal qualities of communications activities, marked by a-, di- and polysynchronous rhythms. Collective online creations are engendering novel scores comprised of living tissues and residues, resulting from communicational coincidences, connections, deeds and gestures.

Such temporal orders will be approached and explored via the concept of the metagesture, or superhuman gesture generated and relayed by technological prostheses. In this new theatrology of the living world, the Skenabiotope will be proposed as the site for modeling and launching today’s metagesture, emerging at the crossroads of biology and technics.

Working languages : French, English.

Organisation

The European Summer University will run for eight days, from Friday September 6th in the evening, until Friday Septembre 13th in the evening, and structured as follows :

  • lectures by invited personalities (artists, scientists, theorists) ;

  • presentations of ongoing work by young researchers and artists (selected by the Scientific Committee) ;

  • discussion groups (thematic poles);

  • plenary sessions to feed back on and develop debate generated in the discussion groups.

Discussion groups will be articulated around four main thematic poles : MODELING – BEHAVIOURS – TIME & SPATIALISATION - EXPRESSION. These poles have been identified for their aptitude to accommodate and foster a variety of disciplinary approaches to the issues of living systems and digital strategies, ranging from literal, purportedly objective scientific approaches, through to metaphorical, wilfully subjective artistic approaches.

Several activities to discover La Rochelle’s cultural and scientific heritage will be programmed during the week, including visits directly related to the European Summer University theme.

An exhibition of works selected from participant files by the Scientific Committee will be mounted at La Rochelle Technoforum, and officially inaugurated in the middle of the week.

Apart from the interdisciplinary qualities conveyed by its theme, this encounter aims to enhance exchange between researchers from various fields, by establishing a central platform of young artists’  and researchers’ works. These projects will serve as objects of debate and analysis, and allow elaboration of possibly shareable interdisciplinary grids for apprehending experimental work.

Participation will be limited to forty attendees, including thirty young researchers and artists, selected on the basis of submitted materials, as a function of the following criteria :

  • match between submitted research and/ or artistic work, and the predefined themes ;

  • propensity for the research field, as defined by the author, to lend itself to interdisciplinary debate ;

  • prospective and innovative dimensions of the research at the artistic and/ or scientific level, as regards its approach to digital technology.

 

SUBMISSION FORM

Candidates are invited to submit the following elements to the Scientific Committee:

  • text of 500 lines (3000 signs) describing ongoing research and/or creation (this summary may be accompanied by illustrative elements such as URLs, CD ROMs, iconographic or audiovisual documents, etc). ;

  • curriculum vitae (please specify language skills);

  • letter of motivation.

Please note : there is no age limit for candidates : reference to " young artists and researchers " designates authors of emerging work, as opposed to research which is well established in a given sector or cross-disciplinary domain.

 

Conditions of enrolment and participation:

The European Summer University " DIGITAL STRATEGIES OF THE LIVING WORLD " is free of charge for selected participants. The organisers will provide the following :

  • accommodation in La Rochelle

  • luncheons

  • activities for discovery of the scientific and cultural heritage of the region.

This European Summer University aims, as far as possible, to reflect the diversity of greater Europe. Consequently, the organisers will try to facilitate travel conditions for artists and researchers from Central and Eastern European countries.

In the event of availability of allocations for travel, could you please answer the following question :

  • Is it possible for you to have your travel costs covered partially or fully by an institution?

YES NO

Please send your submission file by mail to the address specified below, and include a stamped self-addressed envelope to facilitate return of materials.

European Summer University

Esi/ MSHS La Rochelle

Sally Jane Norman

Ecole supérieure de l’image

134, rue de Bordeaux

16000 Angoulême

contact {AT} eesati.fr

Deadline for candidatures : May 17th, 2002 / Notification of selected candidates : May 24th 2002