Gabriel Baldovin on Sat, 5 Apr 2003 11:06:20 +0200 (CEST)

Re: Re: [Nettime-ro] Fw: Arta pe cont propriu in ziarul Adevarul

Cred ca discutia este mult mai bine sa ramana in afara calomniilor. Conflictul
iscat astfel cred ca se datoreaza conflictului interior dintre cele doua
grupuri de argumente, pro sau contra.

Eu marturisesc ca nu pot sa ma decid intre cele doua, iar cei ce iau o optiune
exclusiv pentru una sau pentru alta sunt unilaterali.
America are dreptul sa evite premisele conceperii unor noi atentate, iar
recursul la armele teroristilor este o replica la recursul terorist pentru
virtutile democratiei in scopuri criminale.

Pe de alta parte razboiul este imoral. Povestea americana despre salvarea
altor mii de vieti are ca fundament conceptia pragmatist-salbatica ce compara
numeric, cantitativ ceva ce trebuie sa fie recunoscut ca absolut: viata.
Fireste ca azi nu mai credem in absolut, dar daca nu facem o exceptie relativ
la valoarea insului nu putm avea pretentia de a fi protejati si feriti de
nedreptate. Nu poti sa compari 10 vieti cu 1000 000. Ma trimite cu gandul la
apararea criminalilor nazisti acuzati de genocid care spuneau ca nu au ucis
zece milioane ci doar 1 sa 2. Pur si simplu aceste vieti sunt inestimabile.

Astept cu nerabdare stirile si imi doresc ca acel tiran sa dispara (nici un om
care este revoltat fata de abuzurile societatilor de tip medieval nu poate sa
nu simta astfel). Dar inclusiv Saddam este om. Facem o exceptie? avem de aface
cu o aporie etica.

Cred ca pasiunile dezlantuite aici se datoreaza imposibilitatii de a optimiza
conflicte personale aporetice mult mai profunde. Aceasta aporie este doar una
de suprafata. Recursul la eliminarea cu orice pret a laturii (considerate) mai
slabe si acceptarea unilaterala a variantei mai puternice este tot un fel de
lege a junglei aplicata interioritatii sufletesti.