cosmo on Tue, 8 Mar 2005 14:55:15 +0100 (CET)

[Nettime-ro] Dosarul pentru un nou numar al Observatorului Cultural

Dosarul pentru un nou numar al Observatorului Cultural are ca subiect
participarea Romaniei la Bienala de la Venetia.
Incepem prin a publica in exclusivitate propunerile  proiectelor de   concurs
impreuna cu comentariile autorilor si alte dezvaluiri despre cum a fost
organizat concursul de proiecte, jurizarea, si alte pareri despre proiectul
cistigator si cele necistigatoare.
O parte din aceste  pareri au fost facute publice la cererea mea expresa, altele
au fost exprimate pe listele de mailuri nettime.si incepem (motiv pentru care le
infatisez in aceasta forma preliminara cerind permisiunile autorilor spre a fi
trimise spre publicare in urmatorul numar al Observatorului Cultural).

Dan Perjovschi (artist – membru al juriului)
“Am constatat o oarecare nervozitate dupa jurizarea pentru bienala de la
Venetia. De aia raspund acestui subiect.
Bineinteles ca ar fi fost bine sa existe pe site-ul minsterului un rezumat al
proiectelor participante, al grilei si procedurii de selectie precum si
motivatia juriului la fiecare proiect. Misto ar fi fost o stenograma (ca aia de
la PSD). Cine  fost refuzat vreodata in viata stie ca ar fi fost bine sa afle de
ce. (dupa jurizarea din 1999 proiectele au fost publicate in Artelier)
Din pacate daca rezumatul proiectelor si procedura de selectie vor apare
probabil (trebuie timp munca si acordul participantilor) motivatia (cine, cui
si de ce) nu. Asta a fost hotarirea comisiei si asa va ramine. Eu am dreptul sa
spun ce si cum am votat eu. Dra va spun in particular. Pe viitor lucrurile se
vor indrepta sper. Adica ar fi bine sa fie pe site-ul ministerului o pagina cu
Bienala unde sa existe planul pavilionului, fotografii si date tehnice. O banca
de date cu proiectele propuse si proiectele cistigatoare (si din alti ani). Se
poate face un film care sa fie downladabil. si cu pavilionul si cu bienala.
Acum depre concurs. Eu nu sint de acord cu afirmatia ca nu au fost proiecte
interesante. Mie mi s-a parut ca acest an (nu am fost la alte jurii si nu stiu
daca au mai fost concursuri dupa 1999 dar am vazut ce era in pavilion) au fost
destule proiecte care au lucrat direct cu pavilionul ca spatiu dar si cu idea
de pavilion, motivatia proiectelor a fost interesanta teoretic si in multe
cazuri selectia artistilor a fost la fel de interesanta. Destule proiecte mi
s-au parut curajoase.
  Au fost 13 proiecte (din care a zburat din prima unul care nu era defapt un
priect pentru bienala ci o simpla cerere de fonduri pentru o serie de filme
documetare). S-au dat note de la 1 la 3 unde 1 era cel mai bine. Grila de
notare prevedea printre altele  citiva  parametri a) noutatea si coerenta
proiectului c) inscrirea in tema d) fezabilitatea. dar nu a fost o notare
obsesiva.
 Bugetul nu a contat decit marginal in discutii.
 O sa va pot da curatorul si artistii. In ce priveste, tema, concept si detalii
va trebui sa se ocupe ministerul sau cei care au aplicat (cred ca toti citesc
lista asta sau aialalta-incepem)

Deci:
 1. Curator Simona Nastac artist Mircea Roman.
 2. Maria Rus Bojan artist Duo van der Mix
 3. Mihnea Mircan - Florin Tudor, Kispal Szabolc, Duo van der Mix
 4. Irina Cios - selectie cu cca 20 artisti
 5. Attila Tordai artist Ciprian Muresan
 6. Alina Serban artisti Matei Bejenaru si Ion Godeanu
 7. Daniel Knorr-Daniel Knorr
 8. Cosmin Costinas - Cristi Pogacean + un artist din republica Moldova
 9. Vlad Nanca-Vlad Nanca
 10. Teodor Graur- instalatie cu lucrari de arta ceausiste
 11. Murivale-Murivale
 12. Stefan Rusu- selectie de artisti din republica moldova
 In functie de punctaj s-a ajuns la o runda finala unde au intrat proiectele lui
Mihnea Mircan, Alina Serban, Cosmin Costinas si Daniel Knorr
Dupa discutii si o noua punctare a cistigat Daniel Knorr. Comisia a jurizat
onest si fara obsesii.
Am citit undeva un mesaj iroic al unui artist care cerea sa afle mai multe
despre proiectele respinse si cel cistigatoir sa vada cica daca ne reprezinta
pe noi si tara . Intrebarea este sa reprezinte pe noi care? iar in ce priveste
reprezentarea nationala pina si ministerul culturii nu mai face o obsesie....”

Vladimir Bulat (critic de arta)
"Daniel Knorr, artistul german de origine romana va reprezenta scena
 romaneasca de arta - in pavilionul Romaniei. "Interventia" lui minima, cu
 un abtibild, pe peretii pavilionului, a stirnit un val de comparatii,
 comentarii, digresiuni lirice, hermeneutici around "horror
 vacui"...personal, discutiile acestea le gasesc futile si premature.
Este extrem de util acel dosar ce intentioneaza a-l face "Observator
 Cultural" despre Bienala de la Venezia, doar ca sugestia mea ar fi ca
 discutiile sa nu se poarte exclusiv in jurul "interventiei" lui Knorr, ci
 ar fi extrem de utila o dezbatere despre statutul insusi al acestui for, si
 despre necesitatea prezentei artei romanesti acolo...despre bienalele de
 arta in general.
 Rene Block, prezent la Moscova, cu un an inaintea deschiderii Bienalei din
 acea metropola spusese: "Lantul de bienale de la Sidney, Kwanju, NY,
 Sao-Paolo s.a. aminteste de un soi de carusel ce se invirte fara incetare,
 lucru care determina miscarea permanenta, neobosita, a comunitatii
 artistice. Nume, chipuri, strategii - cam toate la fel, aceleasi. Cu toate
 astea, bienale devin cu fiece zi tot mai multe". Respectabilul curator
 intuia un adevar mare, care se adevereste, iata! E important sa discutam si
 noi statutul acestor forumuri, si atunci va avea mai mult sens stradania
 noastra de a fi prezenti in ele...
Am scris ieri doamnei Luminita Constantin, responsabila din partea MCC cu
organizarea expozitiei in pavilionul Romaniei, un e-mail prin care o intrebam
daca se va afisa rezultatul jurizarii pe site-ul ministerului... n-am avut un
raspuns direct, raspunsul a fost cel afisat de
mine pe 'nettime-ro', adica luat de pe site.
Mai intrebam cind si cum se va face catalogul pentru manifestarea de la
Venezia.
Cred ca o descriere sumara a propunerii lui Daniel Knorr ne-ar fi
utila...mai ales ca discutiile despre oportunitatea expunerii acestui
proiect au si inceput.”

Cosmin Costinas (curator cu un proiect aflat in concurs)
“Mi se pare extrem de important faptul ca pentru participarea Romaniei la
Bienala de la Venezia din acest an s-au facut eforturi considerabile pentru
corectitudine si transparenta. Organizarea unui concurs public, alegerea
echilibrata a membrilor juriului si decizia finala, bazata exclusiv pe
considerente profesionale mi se par laudabile. ( in ciuda inevitabilelor vicii
de procedura ) Proiectul cistigator este unul interesant din cel putin doua
motive, primul ar fi problematizarea spatiului si a semnificatiei simbolice a
pavilionului national, al doilea ar fi relevanta politica a proiectului, un
aspect care incepe sa devina tot mai important in proiectele artistice din
Romania. Am oarecare rezerve fata de proiect, dar calitatea lui este
incontestabila iar faptul ca un proiect atit de discursiv a fost acceptat
pentru pavilion nu poate fi privit decit ca pe un semn bun pentru directia
practicii artistice din Romania.”

 Vlad Nanca (artist - curator cu un proiect aflat in concurs)
“N-as vrea sa dezvalui care a fost proiectul meu pentru ca e doar la stadiu de
proiect si chiar daca nu a fost selectionat pentru Venezia as vrea sa il fac cu
alta ocazie. Promit sa te anunt inainte.
A fost destul de ciudat concursul pentru ca initial termenul de depunere a
propunerilor a fost de 24 de ore (ulterior s-a extins). Din punctul asta de
vedere Daniel Knorr ar fi fost avantajat pentru ca lucrarea lui a fost deja
prezentata cu alta ocazie. Asta nu inseamna ca nu ma bucr ca proiectul lui a
fost castigator. Mi se pare un proiect genial, pe cat de simplu pe atat de
complex. Sper sa provoace dezbateri si in alta parte decat in Romania. Nu stiu
cum a fost facuta jurizarea dar din moment ce un proiect atat de 'cutting edge'
a fost ales nu pun la indoiala nici un moment calitatile lor. Ii felicit chiar
pentru alegere.
 Chestiile astea cu dosarul care s-a intors nedesfacut sunt circoteli de trei
lei, nu cred ca o revista serioasa poate lua in seama chestii de genul asta.
Observatorul Cultural nu e totusi revista CIAO!... Imi e mie rusine de ala care
a pretins ca nu i s-a luat propunerea in seama. Hai sa fim seriosi.”

Murivale Ritzzio (artist - curator cu un proiect aflat in concurs)
“Dan Perjovschi a spus ca a vazut proiectul, nu stiu ce sa cred dl. Ion
Grigorescu a spus ca nu la vazut pe masa  si luat in discutie.  E clar ca  nici
unul nu a vazut filmele din dvd fiindca acasa am vazut ca plicul de plastic nu a
fost deschis. Acum, in cateva cuvinte pot sa va spun ca as fi proiectat aceste
filme din fotograme simultan pe 9 videoproiectoare  si aceste filme cu 1000
artisti romani contemporani 80000  fotograme luate de la vernisaje portrete ca
stare  instantanee portrete de grup cu grupuri de artisti in stari diferite e
ca si cum ai vedea album de familie pe 5 ani, un fel de comprimare a timpului
fiecarui artist insa vazind simultan 9 artisti odata pe 9 monitoare, se
constituie o friza: sint artisti care au cate 4, 5, 6, 7, 8 sute de fotograme
in context cu alti;  daca vreti o sixtina  imi place acest nume fiindca munca
la acest lucru, a fost zilnica pe timp de 5 ani. Desigur sInt artisti care azi
nu mai sint, artisti pe care tinara generatie nu ii cunoaste sint artisti care
foarte rar ii vezi la vernisaje, sint artisti seniori, in fine e mult de
vorbit. Gheorghe Rasovschi a facut un film despre mine  in ziua in care am
depus proiectul. Fireste eram foarte bucuros atunci ca dupa cateva zile sa
constat ca nici nu sa vazut. Eu cred ca e un sambure de adevar, acum sa ma
invite nu as mai dori  si poate am sa vand proiectul unei banci care sa nu il
deschida doar dupa ce nu voi mai fi.  Preocuparea mea continua, ginditi-va cat
timp imi ia sa iau fotograma cu fotograma dintr-un vernisaj si sa pun in
folderul fiecaruia  si apoi sa fac film. Acest proiect ar fi sustinut chiar si
de cei care au bani, acum acest lucru m-a desumflat, dorinta mea era sa mergem
cu vii si cu morti nostri acolo, sa ne vada lumea. Atat deocamdata.
Multumesc de incurajare am nevoie din cand in cand in aceasta lume care ma face
sa stau in turnul acela inposibil  nu stiu cum sa ies din vis am obosit.”

Mihai Pop si Cristian Rusu as Duo van der Mixt Murivale Ritzzio (grup artist -
curator cu un proiect aflat in concurs)
"A propos de Venetia, aflam cu surprindere ca Duo-ul
nostru nu a participat doar in 2 proiecte, asa cum
stiam, ci in 3! Ne-am gindit ca e bine sa punctam
putin aceasta situatie si, in general, colaborarea
dintre noi si curatorii pentru Bienala, chiar cu
riscul de-a simplifica lucrurile pe formula Asa
da!/Asa nu!
Sa incepem cu cele bune: proiectul lui Mihnea Mircan
"The Endless Pavilion". Felul direct in care si-a
construit relatia cu artistii pe care i-a solicitat
(printre care si Duo-ul nostru), venind cu un
statement clar si dindu-ne tot timpul un feedback, ni
se pare profesionist.
Proiectul Mariei Rus Bojan. Dincolo de increderea
Mariei ca una dintre lucrarile noastre (nerealizata
inca) e suficient de tare pentru a sustine pavilionul,
asumindu-si astfel un risc, n-am vazut textul
aplicatiei nici pina azi. Dupa anuntarea rezultatului,
la solicitarea noastra expresa de-a vedea totusi
proiectul, nu ne-a mai raspuns deloc.
Proiectul in care am fost inclusi fara stiinta noastra
apartine doamnei Cios. I-am cerut lamuriri via e-mail,
dar nici de data asta nu am primit raspuns. Problema
nu ne pare chiar de ignorat, e o chestiune de practica
curatoriala. Nu e firesc ca un curator sa aplice
folosind numele unor artisti, fara sa-i intrebe in
prealabil daca doresc ori ba, si fara sa le prezinte
conceptul curatorial care-i include.
Va semnalam dezacordul nostru fata de astfel de
modalitati de lucru curator – artist (cu toata
consideratia fata de doamna Cios), si respectul pentru
felul in care Mihnea Mircan a inteles sa comunice cu
artistii pe care i-a invitat.
Mihnea, chapeau!

Oana Felipov
“Knorr e supertare.contextul in care se intampla e iar foarte misto. Nu mai
vorbesc de bugetul de bun simt:) Ma intreb care erau bugetele celorlalte
proiecte ro:)
da da.10 cu felicitari.
Acum sunt chiar curioasa care au fost celelalte proiecte care au intrat sa fie
jurizate..(Jurizate...cum suna.)
Daca tot suntem noi, sa primim domnilor si noi o lista cu urmatorii clasati
punctaje chestii . ca la Eurovision.
Puteam sa dam telefoane? A fost transmisiune directa pe TVR1 si am ratat? Adica
deeemmmm ne alegem reprezentantul. El ne va purta onoarea, acolo departe. Oare
Knorr are trening cu dungi si cu stema romaniei? Se antreneaza? Oare tine regim
alimentar?
 Vorbeam cu Cristian Pogacean la un moment dat despre bienala asta.si despre
transparenta. El spunea sa existe o baza in care sa existe proiectele refuzate.
Ca la Salon:)
 Acum sunt curioasa. Nu cred in salonu refuzatilor si in samponu 2 in 1.

Constantin Deocletian
Asumarea unei erori monumentale
"Este vorba nici mai mult, nici mai putin decat despre pavilionul Romaniei, care
va fi gol. Singurul element de decor este o eticheta pe care este trecut numele
proiectului."
 Lipsa crasa de inspiratie, caracteristica unei vaste parti a generatiei
artistice cu origini romanesti, cu varste intre 35-45. Nici ca se putea mai
bine. Poate ca tot vidul respectiv din acea lucrare ar reprezenta enuntul
celebru al domnului Liiceanu "incremenirea in proiect".
 Ce cronica plastica s-ar referi la asa (ne)lucrare? Proiectul trebuie retras,
altfel Romania se va intoarce cu coada intre picioare. Se va spune ca artistii
romani sunt o adunatura de insipizi, daltonisti, afoni si neinspirati, total
debusolati sau in cel mai fericit caz ca s-a intamplat ceva cu lucrarea trimisa
de Romania si nu a ajuns acolo in timp util...
 Bunul simt imi spune ca o sa iasa rau acolo daca ajungem sa expunem "NI-MIC"
Ne vom ingropa de rusine cu sprijinul unei maini de oameni depasiti de
realitatea ce vine din urma si se pare ca trece pe langa ei.
Ne zbatem intr-o iresponsabilitate crasa, intr-o carpeala perpetua iar sus la
minister se lucreaza pe genunchi.
 Memoria ne ajuta cat nu e prea tarziu, gratie domnului Dan Perjovschi:

          "[Nettime-ro] bienala de la venetia 1-7
Am fost contactat acum vreo citeva zile de Simona Tanasescu de la Ministerul
Culturii pentru a participa fie la concursul curatorial fie la juriul pentru
Bienala de la Venetia. Nu ma intereseaza prima optiune iar pentru a doua astept
sa fiu invitat oficial si nu complice.
 Am solicitat doamnei Tanasescu sa anunte public concursul pe cele 3 liste de
discutii folosite de scena artistica romaneasca.
  Intrucit acest lucru nu s-a intimplat (si ca in Romania aud de la unul altul
ca cere relatii sau artisti sa faca un proiect ca vezi doamne el/ea mai egali
decit restul au fost deja invitati) va informez eu ca va exista un asemena
concurs iar relatii puteti obtine la doamna Simona Tanasescu mirandavisualart
**at** yahoo.com
 Unu. E prima data in cinci ani cind primesc un mesaj de la minister, ca sa vezi
schimbare! As fi preferat sa fie oficial si public si nu brusc si cam complice.
 Doi. Ma bucur tare ca exista concurs. Dupa ce a fost ras Haulica care parea
comisar numit pe viata mi s-a parut ca la un moment dat deciziile iar s-au
facut in dos de usi (nu-mi aduc aminte sa fi existat concurs de proiecte
bienala trecuta dar poate ma insel)
 Trei. Sper ca cei care au participat sub o forma sau alta directori, presedinti
de pavilion, artisti, mai artisti decit restul, curatori, curatori principali,
portari etc sa se abtina altfel devenim ridicoli (cititi lista participantilor
la ultimele trei editii si o sa vedeti nume care se cam repeta)
 Patru. Sper de asemenea ca in metodologia de concurs sa existe precise date
bugetare (how much) si tehnice (cine ce de unde pina unde, cine zugraveste,
cine transporta, unde se doarme, prize, becuri, sandviciuri etc) ca sa nu
piarda lumea vremea cu proiecte abracadrabrante
 Cinci. Sper sa se prevada un capitol de acces la bienala care sa transporte la
Venetia artisti, critici de arta, curatori si studenti care nu au avut aceasta
ocazie. Timp e berechet (vreo 4 luni) si loc de dormit exista (Casa di
Romania). Cu un mic efort se poate tura toata scena artistica care conteaza
basca ziaristii care scriu despre ea...Uite asa data viitoare cine va aplica va
sti despre ce e vorba...
 Sase. Sper ca lucrurile sa se accelereze ca e deja februarie...
 Sapte. Sper ca totul sa se faca transparent si public (juriu, proiecte,
decizii, motivatii)"
 si apoi:
 "[Nettime-ro] cultura punct ro
 Adresa Minixterului Culturii (si inca Cultelor) este www.cultura.ro
  Cu ce drept o institutie guvernamentala confisca cultura (din) ro (mania)?  De
ce nu se numeste www.culturadestat.ro sau www.unmiliard.ro ca atit a costat
site-ul?
 Azi 8 februarie s-a lansat site-ul. Miine 9 februarie (ora 16 trecute fix) este
termenul de aplicare pentru concursul de proiecte pentru Bienala de la Venetia.
  Mi se pare o gluma proasta. Pina miine la ora 16 propuneti un proiect si un
buget. Un buget in functie de ce? Care-s parametrii tehnici si logistici, care
sint limitele care inlesnirile, care obligatiiile, care este interesul ori
viziunea finantatorului? Ca n-o fi Maria de Coral sau Roza Martinez in juriul
romanesc?
 Nu-i normal sa se fii anuntat: asta-i tema, astea conditiile, asta bugetul si
asta juriul?
 Ce-i cu amatorsimul asta la cultura.ro?
 dan perjovschi"
 In inchidere, cer sa se prezinte multe scuze din partea acelui "colectiv de
oameni de bine" ce a hotarat ca e cel mai bine pentru imaginea artistica a
Romaniei sa aparem despuiati - in fundul gol de-a dreptul ...
Am dat cateva linkuri mai devreme si bine am facut.
Cronica plastica?nimikul din galerie? Vorbim despre aceeasi arta contemporana?
Facem ca in facultate cand definim si redefinim contemporan?
Poate ca ar trebui sa mai dau un link. Asta pentru "vide". Si era in 1960.
http://www.artcult.com/klein.html”

Mihaela Kavdanska (artist)
“E, a ajuns si bienala de la venetzia la rate-ul lu Blondy, in sfarsit!
;-)”

Prin uramre astept noile pareri sau completari legate de aceasta tema
Dezbatere furtunoasa
cu respect
Cosmin Nasui